Volledig scherm
© ANP XTRA

Kritiek analisten op NXP in Eindhoven over verwachting overname Marvell

EINDHOVEN - Lukt het om de omzet van de jongste overname van NXP binnen drie jaar te verdubbelen? Analisten hebben zo hun twijfel en stellen dan ook kritische vragen tijdens een telefonische conferentie donderdag.

Chipfabrikant NXP presenteerde het als een gouden greep. De overname van de wifi- en bluetooth divisie van het Britse Marvell zou de omzet van het Eindhovense bedrijf flink stuwen. Er moest 1,76 miljard dollar (1.58 miljard euro) voor worden neergeteld, maar de omzet zou na de voltooiing van de overname begin volgend jaar met 300 miljoen dollar toenemen en in 2022 met 600 miljoen. 

Koersstijging bleef uit

Aandeelhouders reageerden minder enthousiast en een echte reactie in de vorm van een forse koersstijging van het aandeel NXP bleef uit. Terwijl die koers sinds de mislukte overname door Qualcomm een jaar geleden op een teleurstellend niveau blijft steken. Vandaar dat er gisteren een speciale telefonische conferentie met analisten werd gehouden.

Die stelden kritische vragen. Hoe zit het met Qualcomm, dat samen met Marvell marktleider is met ieder 16 procent, en andere concurrenten? Die komen ook met de nieuwste wifi en bluetooth oplossingen en dat zal de prijzen drukken. Bovendien kost het ontwikkelen van nieuwe producten tot twee jaar en dan moeten ze daarna nog een succes worden. Is een verdubbeling van de omzet niet te hoog gegrepen?

Zegeningen nieuwe afdeling

Kurt Sievers, de bestuurder direct onder topman Richard Clemmer, gaf een uitgebreide uiteenzetting van de zegeningen die de nieuwe afdeling, met 550 werknemers, voor NXP betekent. „Ik ben ervan overtuigd dat wij de beste producten hebben om het marktleiderschap te verstevigen. Dat heeft vooral te maken met de combinatiemogelijkheden van wifi en bluetooth van Marvell met onze bestaande producten. Wij kunnen nu complete oplossingen aanbieden waar klanten vroeger nog apart de data-communicatie moesten inkopen. Dat werd pas nog bevestigd toen ik in Japan klanten, waaronder in de auto-industrie, bezocht. Zij vragen echt om de combinaties.”

Nieuwe producten uit de pijplijn

De omzetverdubbeling zit hem volgens Sievers dus niet alleen in de producten van Marvell, maar ook hierin zal NXP succesvol zijn. „Vooral op het gebied van het internet der dingen gaan we de komende jaren veel nieuwe producten uit de pijplijn van Marvell zien. Daar is de ontwikkeltijd, bijvoorbeeld voor producten in slimme woningen, vaak zes tot negen maanden. We verwachten hier vele nieuwe klanten.”