Sander Langenberg (Vink Diesel, links) en Stenn Hertgers (NPS Diesel)  van de leveranciers die de voor scheepvaart aangepaste DAF-motoren op de markt brengen.
Volledig scherm
Sander Langenberg (Vink Diesel, links) en Stenn Hertgers (NPS Diesel) van de leveranciers die de voor scheepvaart aangepaste DAF-motoren op de markt brengen. © NPS Diesel

Leveranciers brengen DAF-motoren terug in de scheepvaart

EINDHOVEN - Truckmotoren  van  DAF worden  sinds kort - opnieuw - ook toegepast in schepen voor de binnenvaart. Ze zijn daarvoor geschikt gemaakt door twee distributiebedrijven van dieselmotoren.

'Marine powered by DAF’  is de kreet waarmee Euro 6-dieselmotoren voor binnenvaartschepen worden geïntroduceerd. Leveranciers zijn NPS Diesel uit Ravenstein en Vink Diesel uit Sliedrecht. 

Nieuwe emissienormen

Ze hebben de vrachtwagenmotoren aangepast voor de aandrijving van schepen. De Paccar MX 11 liter en MX 13 liter motoren voldoen als eerste in Europa aan nieuwe emissienormen voor binnenvaartmotoren, stellen de leveranciers. Vorige maand verkregen ze van TNO de benodigde certificering.

In het verdere verleden had DAF eigen marinemotoren. Nu treedt het op als leverancier van truckmotoren die door NPS en Vink op de markt worden gebracht voor toepassing in de binnenvaart. Onder meer het koelsysteem van de motor wordt daarvoor aangepast.

Minder stikstof en roet

De  motoren voldoen volgens de leveranciers ‘meer dan ruimschoots’ aan de verscherpte emissienorm Stage V. ,,Tot 98 procent minder stikstofoxiden, 99 procent minder roet en een brandstofgebruik dat gegarandeerd 16 procent lager is dan dat van de voorgaande generatie scheepsdiesels", zegt Stenn Hertgers van NPS Diesel.

De leveranciers zijn al langer distributeur van DAF voor kleine aantallen motoren die worden verkocht voor toepassing in de industrie en in landbouwmachines. NPS en Vink werken sinds 2016 samen om de Euro 6-technologie toegankelijk te maken voor de scheepvaart.  De Europese Commissie gaf in dat jaar groen licht voor toelating van dieselmotoren uit andere branches voor de scheepvaart. ,,Lange tijd bleven de ontwikkelingen bij de motorfabrikanten voor schepen uit. Geen enkele leverancier bleek in staat een scheepsmotor te leveren die aan de nieuwe eis voldeed", verklaart Hertgers.

Op basis van een proefproject van Vink Diesel met twee aangepaste motoren op een werkschip in Werkendam kwamen de twee leveranciers in gesprek met instanties voor de certificering. Van de Europese Commissie kregen de initiatiefnemers het predikaat ‘Innovation Pusher’ toegekend voor hun inspanningen.

Klanten in West-Europa

Lopende het certificeringsproces konden de bedrijven al twintig Euro 6-installaties in de vaart brengen. Hertgers verwacht dat voorlopig 50 tot 75 scheepsmotoren per jaar kunnen worden verkocht. ,,Belangstelling is er zeker. We zijn ook in Duitsland en Frankrijk met een aantal grote klanten in gesprek.” Nu geldt nog een overgangsperiode waarin ook de oude generatie motoren blijft toegestaan. ,,Voor daarna verwachten we een exponentiële stijging.”

  1. Moet Nederland in coronatijd de beurs wel trekken voor het zuiden?
    PREMIUM
    Geldoorlog in Europa

    Moet Nederland in coronatijd de beurs wel trekken voor het zuiden?

    De coronacrisis zet het debat over steun aan de (arme) zuidelijke eurolanden opnieuw op scherp. Alle aandacht in Europa gaat momenteel uit naar de ‘oorlog tegen het virus’. Maar tegelijk woedt er een andere, veel oudere, oorlog in Europa: wie draait op voor de kosten? Nog specifieker: zullen rijke landen als Duitsland en Nederland wederom de portemonnee moeten trekken om Italië, Spanje en Frankrijk er bovenop te helpen?