Volledig scherm
De sensor en app van Oopsie Heroes. © LifeSense Group

LifeSense uit Eindhoven lanceert alarm voor bedplassen

EINDHOVEN - Na zijn ondergoed met sensor tegen incontinentie komt LifeSense Group met een oplossing voor kinderen die bedplassen.  Met een sensor en app wil ‘Oopsie Heroes’ het probleem verhelpen.

Met zijn laagdrempelige oplossing tegen bedplassen hoopt de Eindhovense LifeSense Group snel succes te boeken met ‘Oopsie Heroes’. ,,Binnen twee weken hebben we in Azië contracten kunnen afsluiten voor de distributie van 3000 stuks", zegt directeur Valer Pop.

De sensor kost 80 euro. In Nederland geldt een actie via de website met een promotieprijs van 18 euro voor kopers die aan een gebruikerstest meewerken.

De Eindhovense start-up heeft het product samen met 100 kinderen ontwikkeld. Binnen zes tot twaalf weken is het kind vrij van bedplassen, belooft LifeSense Group. ‘Oopsie Heroes’ werkt met een op het ondergoed of de pyjamabroek te bevestigen kleine sensor die urineverlies detecteert. De sensor stuurt dan een signaal naar de mobiele applicatie, waarbij de app automatisch wordt geopend en het kind wordt wakker gemaakt zodat het naar het toilet kan gaan. ,,Na verloop van tijd zal deze routine de hersenen van het kind trainen om de signalen van de blaas te herkennen, zodat het zelf tijdig naar het toilet kan gaan", claimt LifeSense Group.

Het Eindhovense bedrijf kwam eerder op de markt met ‘Carin', een oplossing voor inspanningsincontinentie die bij jonge vrouwen veel voorkomt na een zwangerschap. Het is incontinentie-ondergoed dat met een sensor is verbonden aan een app die helpt met oefeningen voor het trainen van de bekkenbodemspieren. Daarna volgde ‘Wil’, een oplossing voor mannen met incontinentie.

Van ‘Carin’ zijn meer dan 10.000 stuks verkocht. ,,Met name in de afgelopen twee jaar", stelt directeur Pop. Van 'Wil’ beperken de verkochte aantallen zich nog tot een aantal honderden. 

Volgens Pop draait het bedrijf deze maand voor het eerst break-even.  Een kapitaalinjectie van 3 miljoen euro is vooral gebruikt om de verkoop verder te internationaliseren. ,,We hebben sindsdien het aantal landen waarin we zijn vertegenwoordigd uitgebreid van drie naar 28.” 

De producten worden gefabriceerd door Matas Electronics in Best. LifeSense Group heeft 25 medewerkers, waarvan 12 in Eindhoven op de High Tech Campus.