Volledig scherm
De partijen bijeen bij de afsluiting van de deal: vlnr Martijn van Rensch en Oscar Snijders van Deloitte, Tom Selten van Lightyear en Erik Henstra van LeasePlan. © Dors

Lightyear in Helmond verkoopt miljoen zonnekilometers aan Deloitte

HELMOND - Fabrikant van zonneauto's Lightyear heeft met de grote financiële en zakelijke dienstverlener Deloitte een nieuwe financieringsovereenkomst gesloten. Het kantoor, met een vestiging in Eindhoven, koopt van Lightyear een miljoen op zonne-energie te rijden kilometers, te leveren als de auto's eenmaal in Helmond van de lopende band rollen. 

Deloitte betaalt voor die kilometers nu al een niet bekend gemaakt bedrag, zodat de financiële armslag van het Helmondse bedrijf verbetert. Bij de overeenkomst is het leasebedrijf Leaseplan Nederland betrokken, die de auto's waarmee de kilometers moeten worden afgelegd zal financieren. Lightyear zegt dat ook chipfabrikant NXP en uitzender Randstad een dergelijke deal gaan sluiten met Lightyear. 

Intensieve tests

Volgens Tom Selten van Lightyear worden momenteel intensieve tests uitgevoerd met de eerste serie van de Lightyear One en is de planning om eind volgend jaar of begin 2021 te starten met de productie nog steeds intact. „We verwachten dat er nog meer bedrijven zijn die vooraf duurzame kilometers willen kopen. We garanderen daarbij dat behalve de stroom uit de zonnepanelen op het dak van de auto ook de stroom uit laadpalen zonne-energie zal zijn. We hebben een platform opgericht waarmee we dit aan bedrijven aanbieden.”

Volledig scherm
Lightyear One © Lightyear

Martijn van Rensch van Deloitte: “Het belang van duurzaamheid en nieuwe vormen van mobiliteit is evident. Wij geloven in de missie van Lightyear, en dragen hier graag actief aan bij. Met het ontdekken van nieuwe mobiliteitsvormen, zoals autodelen en door inhoudelijk binnen een ecosysteem samen te werken op toekomstgerichte vraagstukken.”

Voorbeeld

Lex Hoefsloot van Lightyear: “Het is onze missie om een lichtjaar aan kilometers te rijden op duurzame energie. Deloitte laat met de keuze voor Lightyear zien dat ze de daad bij het woord voegen. We hopen dat ook andere organisaties het voorbeeld van Deloitte en LeasePlan volgen. Want Nederlandse innovaties hebben een ecosysteem van bedrijven nodig om tot toepasbare oplossingen te komen voor iedereen.”