Luchtvaartbazen weer samen door een deur
De bazen van KLM en Schiphol kunnen weer soepel door één deur. ''We zijn eruit'', zegt KLM-topman Peter Hartman. ''Daar komt het op neer'', vult Schiphol-ceo Jos Nijhuis aan.
Sinds september vorig jaar waren de twee nauwelijks meer 'on speaking terms', nadat luchthavenbedrijf Schiphol had bekendgemaakt dat het zijn tarieven voortaan anders wilde berekenen. Daardoor zou de luchthaven voor netwerkmaatschappijen als KLM duurder worden en dat schoot KLM-baas Hartman in het verkeerde keelgat. Want, zo betoogde hij, dat was niet alleen slecht voor KLM maar zou ook ten koste gaan van de zogenoemde mainportfunctie van Schiphol.
Een rapport naar de effecten van de prijswijziging op die mainport moest duidelijk maken wie het gelijk aan zijn zijde had. Dat rapport was ruim een maand geleden af. ''Het rapport was slechts een middel'', zegt Nijhuis. Want dat de twee er hoe dan ook uit moesten komen, was wel duidelijk, in het belang van die mainport en, een veelgehoord argument in de zakenwereld, omwille van de BV Nederland. ''In het rapport werden de feiten van de fictie gescheiden'', zegt Hartman.
In het voorstel van Schiphol zou de luchthaven de tarieven die het de verschillende soorten maatschappijen rekent, dichter tot elkaar brengen. Doorgaans betalen luchtvaartmaatschappijen die passagiers via de luchthaven laten overstappen (transferpassagiers), minder dan maatschappijen die de passagier uitsluitend van en naar die luchthaven brengen. KLM is vooral zo'n netwerkmaatschappij, een maatschappij als easyJet brengt passagiers van A naar B.
Kosten koffers
Schiphol wilde het gat tussen de twee kleiner maken. Onder meer door voortaan koffers apart te berekenen. In dat geval zou een koffer van een transfermaatschappij meer gaan kosten. En dat zou volgens KLM de netwerkfunctie van Schiphol niet ten goede komen. Het rapport moest daar duidelijkheid over verschaffen. ''Het is een soort bijbel; iedereen kan erin lezen wat hij wil'', aldus Hartman. ''Maar de grote lijnen worden wel duidelijk.''
Daaruit is naar voren gekomen dat het voorstel dat in september naar buiten kwam, iets te veel van het goede was. ''Dat had een te groot risico'', zei Nijhuis. Dus is het oude voorstel van tafel en komt er een nieuw voorstel, waar iedereen mee kan leven.
Behalve dat het effect van de wijziging te groot zou zijn, ziet de wereld er inmiddels volgens zowel Nijhuis als Hartman heel anders uit. ''De wereld is veel onrustiger geworden'', zei Nijhuis. ''Anderzijds trekt de economie aan en dat merken we als luchthaven. Dat nemen we ook mee.''
Niet alleen zijn de twee luchtvaartmannen uit de impasse, ze richten ook hun eigen 'Gideonsbende' op. Beide bedrijven leveren iemand uit hun organisatie en die twee gaan in ieder geval een halfjaar alle processen langs. Om te zien of dingen beter kunnen en kosten kunnen worden bespaard en dat is dan weer in beider voordeel. (ANP)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoe een stel studenten profs van PSV beter laat voetballen
EINDHOVEN - Vorig jaar kenden ze elkaar niet eens. Nu hebben ze een eigen bedrijf en helpen ze profvoetballers beter te presteren via breintraining. Vraag maar aan PSV of het waar is. Daar regelden deze TU/e-studenten een contract. -
EasyJet voert druk op Schiphol op
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUM
Zonder Rijk Blok (1959-2022) geen draaiend huis in Tilburg of Happy Street in China: ‘Hij was de beste’
EINDHOVEN - Zonder Rijk Blok geen draaiend huis in Tilburg, geen Happy Street in Shanghai, geen vlasbrug op de Floriade. En nog veel meer niet. De constructeur en TU/e-docent droeg bij aan allerlei markante bouwwerken. Hij overleed zaterdag plots. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
-
PREMIUM
Allerrijksten nog rijker dankzij corona en oorlog in Oekraïne: ‘Arm zijn was nog nooit zo duur’
Deze week komen de rijken der aarde voor het eerst in drie jaar weer bij elkaar op het World Economic Forum in Davos. Ongetwijfeld een feestelijk weerzien, want de rijken zijn de afgelopen jaren duizenden miljarden rijker geworden door corona en de oorlog in Oekraïne. -
PREMIUM
Helmonds afvalverwerker wint principezaak tegen staatssecretaris en mag voorlopig teerhoudend asfalt exporteren
DEN HAAG/HELMOND – De Helmondse afvalrecycler I-BAS BV moest er de strijd met een staatssecretaris voor aangaan, maar heeft bij de Raad van State nu aan het langste eind getrokken. Het verbod op de export van teerhoudend asfaltgranulaat is voorlopig opgeheven. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier?