‘Luchtvaartsector nóg harder geraakt door coronacrisis dan gedacht’
De Nederlandse luchtvaartsector krijgt dit jaar mogelijk 60 procent minder reizigers te verwerken. Ook staan er bijna 178.000 banen op de tocht. Dat meldt de internationale luchtvaartorganisatie IATA op basis van nieuw onderzoek.
Volgens de internationale brancheorganisatie zijn de gevolgen van de coronacrisis voor de Europese luchtvaartsector erger dan eerder werd aangenomen. Europese maatschappijen zouden worden opgezadeld met een verlies aan inkomsten van ongeveer 23 miljard dollar. Verder dreigen 6 tot 7 miljoen banen te verdwijnen. Die banen hebben ook betrekking op bedrijven die diensten verlenen aan de luchtvaart.
In Nederland gaat het volgens de organisatie om een verlies van bijna 178.000 banen. In Nederland moeten maatschappijen rekening houden met een omzetdaling van 6 miljard dollar, zo heeft de organisatie becijferd.
‘Vitaal belang’
IATA benadrukt dat een versneld herstel van het luchtvervoer in Europa van ‘vitaal belang’ is om de gevolgen van de crisis te beperken. Bij de herstart van het luchtverkeer is de openstelling van grenzen en het afschaffen van quarantaineregels noodzakelijk, zo luidt de boodschap. Verder pleit de organisatie voor de voortzetting van financiële steun en versoepeling van de regels omtrent start- en landingsrechten. Ook pleit de organisatie voor vrijstelling van belastingen en heffingen.
Bekijk al onze video’s over het coronavirus:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUM
Fokker schorst 37 medewerkers in Helmond: onderzoek door Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst
HELMOND - Fokker heeft 37 van de 350 medewerkers van zijn vestiging in Helmond op non-actief gesteld. Ze moeten worden doorgelicht door de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
PREMIUM
Ook kritiek op beloningen Signify-top zwelt aan
EINDHOVEN - Signify is gewaarschuwd. Aandeelhouders halen niet zo fel uit als bij voormalig moeder Philips maar ook bij het Eindhovens lichtbedrijf ontstaat meer reuring over de beloningen voor de concerntop.
-
Tientallen grote ondernemingen beloven geen belasting meer te ontwijken
Ruim veertig Nederlandse multinationals en andere grote ondernemingen hebben afgesproken om zich niet of niet meer schuldig te maken aan belastingontwijking- en ontduiking. Bedrijven als Philips, Jumbo, Ahold Delhaize, Randstad, Shell, Heineken, Rabobank en KLM maakten bekend zich achter de zogenoemde Tax Governance Code van ondernemersorganisatie VNO-NCW te scharen. Daarmee geven ze concreet aan dat ze belastingafdracht als plicht zien waarbij ze beloven geen gebruik te maken van omwegen in belastingparadijzen om maar belastingen te ontwijken. -
PREMIUM
Moeten vrouwen energietransitie leiden? ‘Vertrouwde mannelijke aanpak werkt niet meer’
Zijn vrouwen geschikter om de energietransitie te leiden dan mannen? Gewaagde vraag, maar Dorine Bosman, jarenlang in dienst van Shell en nu directeur in de Amsterdamse haven, wil hem wel beantwoorden. -
PREMIUM
Kuijpers uit Helmond voorzichtiger door oorlog: meer werk energietransitie op komst, maar ook uitstel van projecten
HELMOND - Meer werk aan gebouwen die versneld gasloos worden gemaakt. Maar ook uitstel van projecten omdat bedrijven investeringen beperken. Technisch dienstverlener Kuijpers ziet plussen en minnen.