Meer deurverkoop van energie verwacht: ‘Dit wordt een puinzooi’

videoEnergiemaatschappijen zullen meer inzetten op deurverkoop nu ongevraagde telemarketing verboden wordt. Deurverkoop is echter amper te controleren en levert nu al honderden klachten op van gedupeerden. ,,Dit wordt een puinzooi’’, waarschuwen kenners uit de verkoopbranche.

Quote

Nu telefoni­sche verkoop aan banden wordt gelegd, willen we niet de sluizen openzetten voor verkopers die klanten te makkelijk kunnen misleiden

Sjoerd Sjoerdsma, D66-Kamerlid

Tal van betrokkenen uit de sector verwachten een toename van de deurverkoop, al worstelen bedrijven nog met de werving van personeel: ,,Het is lastig om goede verkopers te vinden”, zegt een ingewijde. Vattenfall (voorheen Nuon) werft volgens een memo – in bezit van deze krant –  nu al jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe klanten op de stoep. In een interne e-mail van na de zomer rept het bedrijf over ‘onze focus op door-to-door (deur tot deur)’.

Kenners en politici vrezen voor de positie van consumenten. Het gebrek aan controle op deurverkoop leidt geregeld tot misstanden. Zo kreeg deze krant inzage in honderden klachten, onder meer over Vattenfall-verkopers die zich voordoen als ‘tariefcontroleur’ of ‘netbeheerder’. Ze spiegelen geregeld verbruikskosten bewust lager voor. ,,Dit wordt een puinzooi”, meldt de bron binnen de deur tot deur-verkoop, die er, net als andere kenners, op wijst dat het juist aan de deur gemakkelijk is te rommelen.

Energiebedrijven als Vattenfall ontkennen desgevraagd dat ze de deurverkoop uitbreiden, maar in de politiek – zowel landelijk als lokaal – klinkt een roep om maatregelen. In verschillende gemeenten pleiten partijen voor een verbod op deurverkoop, desnoods via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Ook Tweede Kamerfracties zijn kritisch.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
Een werver voor energiemaatschappij Qurrent probeert een vrouw te interesseren voor een energiecontract. © Hollandse Hoogte / Bert Spiertz
  1. Hoe Marcel honderden Nederlanders een heerlijk avondje bezorgt
    PREMIUM

    Hoe Marcel honderden Nederlan­ders een heerlijk avondje bezorgt

    Nee, hij gooit ze niet door de schoorsteen, maar bezorgt zijn 250 tot 300 Sinterklaaspakjes netjes aan de deur. Als de mensen thuis zijn tenminste. Pakketbezorger Marcel Helling (47) is één van de vijfduizend pieten van PostNL die vanavond het heerlijk avondje voor miljoenen Nederlanders mogelijk maakt. Zijn stoomboot is de Mercedes Sprinter, die deze dagen tjokvol heerlijks zit. De bestemming: tuindersdorp De Lier, het Westland.