Volledig scherm
Sander Lieftink © Digimonks

Onderzoek twee Eindhovense bedrijven: wat zie je in de virtuele wereld?

EINDHOVEN - Wie voor het eerst een virtual reality-bril opzet, staat versteld van hoe echt een kunstmatige realiteit kan lijken. Maar dit is een stadium dat de Eindhovense bedrijven DigiMonks en VRMaster al lang voorbij zijn. Zij zijn ervan overtuigd dat virtual reality (VR) meer is dan een leuke truc en zoeken naar mogelijkheden om het professioneel in te zetten in bedrijven.

Van de regio Eindhoven en de provincie hebben ze een bijdrage van 50.000 euro gekregen om samen de kennis erover te verdiepen. "We weten dat mensen in hun VR-bril veel zien, maar wij willen onderzoeken waar ze precies naar kijken", zo vat directeur Sander Lieftink van DigiMonks samen.

Volgens Lieftink zijn de twee bedrijven de aangewezen partijen om dat te doen. "VRMaster is de specialist die VR mogelijk en betaalbaar maakt voor bedrijven", zegt hij. VRMaster beschikt over een internetplatform waarop bedrijven op een toegankelijke manier VR-tours kunnen maken. Via deze tours kunnen ze publiek virtueel laten kennismaken met hun bedrijf en producten. Ook kunnen personeel en klanten er trainingen of zelfs therapie op volgen.

DigiMonks, dat ook in Amsterdam een vestiging heeft, is specialist als het gaat om bewerken van online data, legt Lieftink uit. "Wij bieden onze klanten wat wij een Decision Engine (beslisautomaat, red.) noemen. Die helpt onze klanten te beslissen over koop en verkoop door gebruik te maken van beschikbare relevante data. Een telecombedrijf helpen we bijvoorbeeld om klanten online te adviseren over hun abonnement. Door gebruiksdata te analyseren, weten we of de bundel past bij de gebruiker en of we hem moeten adviseren die aan te passen. Onze klant heeft daardoor tevreden gebruikers en kan zelf beter inschatten welke capaciteit hij voor al zijn gebruikers beschikbaar moet hebben. Dit soort dingen doen we voor klanten als Eneco, Achmea, Bijenkorf, Heineken en Red Bull."

Verhaal gaat verder onder de afbeelding

Volledig scherm
Bij een proef met een VR-bril in de binnenstad van Eindhoven wordt met kleuren aangegeven waar de deelnemer naar kijkt. © Digimonks

Samen onderzoek doen
Nu hebben DigiMonks en VRMaster elkaar gevonden om samen het onderzoek te doen naar nieuwe toepassingen. "Neem nu ASML, met de ultraschone cleanrooms, waar zo min mogelijk mensen in mogen. Met VR kun je mensen wel binnen laten kijken. Of ze trainen om te werken aan de opbouw van een chipmachine", legt Lieftink uit. ,,Maar om goed te analyseren hoe iemand die kennis oppikt, is het nodig om in beeld te brengen op welke details zo iemand zijn ogen richt. Wij hebben daarvoor een methode ontwikkeld die we gaan uitwerken. Dat gebeurt door iedere beweging die de motion tracker in de VR-bril registreert in een databestand op te nemen. Door daar de juiste berekeningen op los te laten kun je de hotspots, de plekken waar het meest naar gekeken wordt, individueel bepalen."

Volgens Lieftink, die tot eind vorig jaar commercieel directeur van detacheerder TMC was, is deze informatie waardevol bij het verbeteren van methodes. "Wij maken die gegevens per individu, zodat je precies kunt herleiden wat hij of zij van de VR-presentatie heeft opgestoken. Bijvoorbeeld bij rijopleidingen of cursussen om een machine te leren kennen, is de terugkoppeling van de acties van de trainee heel belangrijk."

Vloer
DigiMonks, dat drie jaar bestaat, kent VRMaster goed omdat ze tot voor kort op dezelfde vloer in het Klokgebouw op Strijp-S in Eindhoven waren gevestigd. Lieftink: "We vullen elkaar goed aan en deze samenwerking kan tot een nieuw business model leiden. We hopen eind dit jaar met een proof of concept te bewijzen dat ons systeem werkt. Wie weet dat het daarna tot een mooie nieuwe gezamenlijke dienstverlening leidt."

  1. Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht
    PREMIUM

    Jumbo vs AH: Brabantse lefgozers hijgen in de nek van blauwe grootmacht

    Albert Heijn is nog altijd de onbetwiste nummer één, maar voelt de hete adem van Jumbo in de nek. Het Brabantse familiebedrijf opent tientallen winkels per jaar en kaapte en passant de deal met Hema voor de neus van AH weg. Moeten ze in Zaandam vrezen voor de sneltreinvaart waarmee Jumbo de supermarktwereld onveilig maakt of is de voorsprong van de marktleider niet meer in te halen? ,,De strijd gaat nog wel even door. Zonder omvang geen macht, kleinere ondernemers gaan eraan ten onder.’’