Volledig scherm
Algemeen directeur Jacques Joosten van onderzoeksinstituut DPI. © Kees Martens

Onderzoeksinstituut DPI in Eindhoven werft Saoedische en Chinese partners

EINDHOVEN - Het DPI heeft zich versterkt met twee nieuwe partners uit China en Saudi Arabië en heeft nu een omvang met in totaal twintig industriële participanten waarmee een gezamenlijke omzet van 6 miljoen euro wordt gemaakt.

Het onderzoeksinstituut DPI (Nederlands Polymeren Instituut) in Eindhoven gaat volgens algemeen directeur Jacques Joosten vooral met de nieuwe Chinese partner Kingfa innovatieve thema's op het gebied van kunststoffen onderzoeken. Terwijl Aramco Tech, het Saoedische bedrijf dat zich heeft aangesloten, zich wil manifesteren als belangrijke speler op het gebied van de productie van kunststoffen uit olie en gas. 

Volgens Joosten zijn bij de twintig aangesloten bedrijven en wetenschappelijke instellingen nu ongeveer 150 mensen betrokken bij de onderzoeken van DPI, waarvan bijna zestig onderzoekers. De kosten van de onderzoeken worden voor een derde gesubsidieerd door overheden waaronder Nederland en de EU, maar ook China en Brazilië. „Onze activiteiten zijn tegenwoordig wereldwijd verspreid en het is mooi dat we nu ook in het Midden-Oosten voet aan de grond hebben en dat er in China nu twee partners zijn. Dat land zit nog in een vroege fase van het gebruik van kunststoffen, waardoor er veel kansen liggen.”

Nieuwe thema's zoals duurzaamheid en circulariteit bij het gebruik van kunststoffen kunnen in China vanaf het begin een rol spelen, zegt Joosten. „Dat gaat dan over het ontwerpen van kunststoffen voor hergebruik maar ook over gewichtsvermindering van transportmiddelen, verfijnen van verpakkingen en verbeteren van isolatiemateriaal. Als die zaken meteen in China, met zijn 1,3 miljard inwoners, ingevoerd kunnen worden scheelt het meteen heel veel qua ecologische voetafdruk.”

  1. Voormalig Boeing-manager: Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Voormalig Boei­ng-manager: Ramptoe­stel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt televisieprogramma Zembla vanavond.