Opnieuw klinkende cijfers Action; klanten kwamen in 2022 vooral voor plaids en kaarsen
Al tijden behoort Action tot de snelst groeiende winkelketens van Europa. Ook vorig jaar bevestigde de discounter die status. In 2022 werden maar liefst 280 nieuwe winkels geopend: een record. De omzet steeg met 30 procent naar 8,9 miljard euro. Het bedrijf nam 8000 nieuwe mensen aan.
Uit het laatste jaarverslag blijkt opnieuw dat Action (in 1993 als een klein winkeltje in Enkhuizen begonnen) een daverend succes is. De operationele winst kwam vorig jaar uit op 1,2 miljard euro. De winkelketen zag eerder al meer klanten komen voor de dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep en toiletpapier. Nu blijken klanten ook bij ieder bezoek meer geld uit geven. Action zegt dat met name producten die zijdelings te maken hebben met de hoge energieprijzen (plaids en kaarsen) populair waren het afgelopen jaar.
Action lijkt ook te profiteren van inflatie en hoge prijzen. Daarover zei topvrouw Hajir Hajji eerder: ,,Ik denk dat discount niet meer iets is om je voor te schamen, maar iets wat volledig is geaccepteerd. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen. We hebben vriendelijk personeel en steeds betere winkels.”
Volop lof
Daarvoor krijgt Action volop lof. ,,Action is de succesvolste retailformule die Nederland sinds lange tijd heeft voortgebracht’’, zegt bijvoorbeeld Dirk Mulder, detailhandel-specialist bij ING. Volgens hem is het voor veel bedrijven moeilijk om van een Nederlands concept een internationaal succes te maken, zoals bij Action wel lukt. ,,Klanten worden continu verrast. En Action is uiterst efficiënt in bijvoorbeeld logistiek en de bouw van hun winkels. Op die manier kunnen ze relatief snelle groei realiseren.’’
Ter illustratie: een winkel in Rotterdam is op precies dezelfde manier ingericht als in Milaan, zodat weinig tijd en energie verloren gaan aan randzaken. Bovendien koopt Action met gigantische volumes tegelijk in. Topvrouw Hajji daarover: ,,Bij ons doen we de inkoopprijs maal 1 of 2, waar dat bij andere winkels keer 6 is. Als we een product niet voor de laagste prijs kunnen inkopen, doen we dat ook niet. Die chocoladereep kan vandaag wel in de winkel liggen, maar morgen misschien niet. Klanten weten dat van ons en accepteren dat.”
Bedreigingen
Desondanks ziet Mulder ook bedreigingen, met name op het gebied van digitalisering; klanten kunnen bij Action niet online winkelen. ,,Daar kiezen ze bewust voor, dat is aan de ene kant ook logisch. Action werkt met kleine marges, waardoor bezorging snel te duur wordt. Aan de andere kant zijn er concurrenten als Zeeman die er wel mee zijn begonnen.’’
In wat Mulder ‘consumentisme’ noemt, ziet Mulder een tweede probleem. ,,Mensen worden altijd verrast door een lage prijs, maar daardoor kopen klanten ook spullen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Ze gooien het na een paar keer misschien wel weg. Dat laat een milieuafdruk achter, en je kunt je afvragen of we daar niet wat van moeten vinden.’’
Action zelf zegt dat door die lage prijzen, ook mensen met lage inkomens aan bijvoorbeeld speelgoed kunnen komen. ,,Daar zit wel een kern van waarheid in, maar de klantengroep van Action wordt steeds groter. Iedereen maakt er gebruikt van; dat werpt vragen over duurzaamheid op.’’
Bij het laatste jaarverslag kondigt Action desondanks aan de eigen klimaatdoelstellingen aan te scherpen. De datum waarop 100 procent van Actions hout en katoen duurzaam moet zijn ingekocht wordt vervroegd: voor katoen is de streefdatum nu 2023, voor hout 2024. Voor het einde van 2024 zijn alle winkels van het gas af.
Kijk onze video's over de economie in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
-
Inspectie: Schiphol beschermt personeel onvoldoende tegen uitstoot
Schiphol beschermt zijn personeel onvoldoende tegen blootstelling aan schadelijke vliegtuiguitstoot. Dat concludeert de Nederlandse Arbeidsinspectie, die ook vindt dat de plannen van de luchthaven om die blootstelling te minimaliseren onvoldoende zijn.Luchthaven Schiphol -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
PREMIUMMet quiz
Een onderbroek, een theedoek of een liter diesel: wat koop je nog voor 2 euro?
Benzine en diesel gingen vorig jaar door de ‘magische grens’ van 2 euro per liter. Paprika’s en bloemkolen in de supermarkt intussen ook. De inflatie steeg in februari naar 8 procent, aldus het CBS vorige week. Kortom, alles is en blijft duur. Wat kun je eigenlijk nog wél kopen voor 2 euro? -
PREMIUM
Corona ijlt nog na bij hightechbedrijf Sioux: ‘Proefscanner stond jaar stof te happen’
EINDHOVEN - Corona ijlt nog na bij hightechbedrijf Sioux Technologies uit Eindhoven. Sommige spullen komen niet af, omdat materialen niet geleverd worden.Eindhoven
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
-
-
-
Stijgende inflatie volgens experts niet verontrustend: 'Herstel is in Nederland veel krachtiger’
In de hele eurozone daalde de inflatie, behalve in Nederland. Daar steeg de inflatie juist. Hoe kan dat nou? -
PREMIUM
Directeur KMWE reageert op Kamervragen over China-filiaal: ‘Onze stap naar China wordt compleet uit zijn verband getrokken’
EINDHOVEN - De VVD heeft Kamervragen gesteld over het bedrijf KMWE dat een fabriek in China opent. Ondermijnt de Eindhovense toeleverancier daarmee Amerikaanse exportrestricties? ,,Er wordt iets gesuggereerd dat niet terecht is.”Eindhoven