Personeel regiotreinen staakt ook, werkgevers boos: ‘dit is alleen maar ledenwerving van de vakbond’
Treinpersoneel in het streekvervoer sluit zich volgende week aan bij de eerder aangekondigde meerdaagse staking in het regionaal vervoer. Dat meldt vakbond FNV. Donderdag staakte het personeel ook al voor betere arbeidsvoorwaarden, waaronder een hoger loon.
De cao waarvoor gestaakt wordt is de multimodale cao, waaronder circa 1300 werknemers vallen. Zij werken voor vervoerders die zowel trein- als busvervoer aanbieden, zoals Arriva en Keolis. Het gaat hier met name om treinpersoneel. De eerder aangekondigde staking betreft de grote cao in het streekvervoer, waaronder ongeveer 13.000 medewerkers vallen. Dit zijn voornamelijk buschauffeurs.
Volgens de vakbonden laten de werkgevers de werknemers in de kou staan. ,,De chauffeurs kunnen nu niks anders meer, dan staken om van zich te laten horen. Dat doen ze liever niet, ze willen liever hun passagiers vervoeren. Dat ze het toch doen, zegt hoe ernstig de situatie is”, zei Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer eer. Door de hoge inflatie komen de chauffeurs volgens de vakbonden amper rond. Daarbij is door personeelstekort de werkdruk hoog, waardoor een op de vijf chauffeurs ziek is, wat voor nog meer werkdruk zorgt.
NS: geen extra drukte
De NS verwacht geen extra drukte volgende week als het streekvervoer staakt. Volgens een woordvoerder is er maar een heel beperkte overlap tussen bus- en spoorlijnen van andere vervoerders en die van NS. ,,De ervaring leert dat we geen extra materieel hoeven in te zetten.”
Het streekvervoer staakt volgende week van maandag tot en met vrijdag. Daardoor rijden er buiten de grote steden minder of geen bussen. Ook treinen van andere bedrijven dan NS rijden niet of minder vaak. ,,Maar op die trajecten rijden wij over het algemeen niet, dus leidt dat niet tot een toestroom van nieuwe reizigers”, aldus een woordvoerder.
Volgens de zegsman is er zelfs een kans dat het rustiger wordt in de trein volgende week. ,,Veel mensen kunnen dan mogelijk niet met de bus naar het station komen”, verklaart hij. NS denkt ook dat meer mensen thuis zullen werken.
Werkgevers boos
Voorzitter van de Vereniging Werkgevers in het Openbaar Vervoer (VWOV), Fred Kagie, vindt de staking niet nodig. ,,Ik was ervan overtuigd dat we een deal zouden sluiten”, meldt Kagie aan het ANP. Hij voerde drie weken geleden nog onderhandelingen met vakbonden FNV en CNV. ,,Het was een lange dag en we hadden belangrijke stappen gezet. De sfeer was goed”, zegt Kagie. Tijdens de onderhandelingen deden de werkgevers opnieuw een voorstel. Normaal wordt daarna geschorst, zodat de bonden dit voorstel kunnen bespreken. “Maar schorsen was volgens de bonden niet nodig”, vertelt Kagie. “De bonden liepen weg, volgens hen was het bod dat er lag onvoldoende.”
Kagie is bang dat staken een ‘nieuw businessmodel’ van vakbonden dreigt te worden. ,,Staken wordt niet meer als drukmiddel gebruikt om een deal te sluiten, vakbonden lijken nu vooral uit te zijn op ledenwerving. En dat is wel een hele rare manier om de belangen van buschauffeurs in het streekvervoer te behartigen.”
Ongewenst
Maar de VWOV-voorzitter blijft erbij dat de bonden nodig zijn om tot een nieuwe cao te komen. “Een overeenkomst zonder de vakbonden is buitengewoon ongewenst. Maar dan moeten we wel tot overeenstemming kunnen komen. Voor nu ondergaan we de stakingen, maar we blijven kijken naar wat wel mogelijk is binnen de juridische kaders die er zijn. Als het merendeel van de chauffeurs lijdt onder de inflatie en hoge werkdruk, moeten we serieus nadenken over wat we daaraan kunnen doen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
PREMIUMupdate
Vrees voor nieuwe bankencrisis na problemen bij Credit Suisse: ‘Iedereen is bezorgd’
Grote problemen bij de Zwitserse ‘systeembank’ Credit Suisse zorgen voor veel onrust op de financiële markten. De Europese Centrale Bank heeft uit voorzorg banken in de eurozone gevraagd hoeveel geld ze hebben uitstaan bij de Zwitsers. -
Zorgen in Zwitserland om ‘te grote’ fusiebank UBS/Credit Suisse: ‘Enorm risico’
De fusiebank die ontstaat na de overname van Credit Suisse door UBS is te groot voor Zwitserland. Dat heeft leider Roger Nordmann van de sociaal-democratische SP maandag gezegd. Die partij is de op een na grootste in het Zwitserse parlement en maakt deel uit van de regeringscoalitie. -
Streekvervoer gaat vanaf 6 februari vijf dagen staken
Het streekvervoer gaat vanaf volgende week maandag opnieuw landelijk staken, deze keer vijf dagen achtereen. Dat melden vakbonden CNV en FNV, nadat werkgevers niet hadden gereageerd op hun ultimatum. De cao waarvoor gestaakt wordt heeft betrekking op 13.000 werknemers, met name buschauffeurs. -
Leids bedrijf Pharming kan weer bij geld na ingrijpen Amerikaanse overheid op failliet Sillicon Valley Bank
De Amerikaanse overheid gaat rekeninghouders bij de omgevallen Silicon Valley Bank (SVB) vanaf maandag toegang geven tot al hun tegoeden. Dat geldt ook voor het Leidse biotechbedrijf Pharming, dat tientallen miljoenen bij SVB had gestald. Pharming kan ook bij zijn geld dat het had gestald bij de Britse tak van SVB.Leiden
-
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema. -
-
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Sterke euro en ineffectieve Russische olieboycot doen pompprijzen kelderen
De Russische olieboycot is nog totaal niet merkbaar aan de pomp. Sinds het ingaan ervan zijn de brandstofprijzen fors gedaald. Ook de sterkere euro is gunstig voor automobilisten. Een liter diesel is afgelopen jaar niet zo goedkoop geweest als nu, ook benzine is voordelig.