Volledig scherm
Jan-Renier Swinkels en zijn opvolger als bestuursvoorzitter bij Swinkels Family Brewers (voormalig Bavaria), Peer Swinkels. © wiep van apeldoorn

Recordomzet en fikse winststijging jubilerend Royal Swinkels Family Brewers

LIESHOUT - Een dag nadat Peer Swinkels officieel het stokje overnam van neef Jan-Renier als topman van Royal Swinkels Family Brewers, presenteert de Lieshoutse brouwer van onder meer Bavaria donderdag zijn jaarcijfers over 2018. Jan-Renier Swinkels zwaait af met een recordomzet en een positief bedrijfsresultaat van bijna 54 miljoen euro.

Voor het vierde jaar op rij zag Royal Swinkels Family Brewers de omzet stijgen. Was dit in 2015 nog 531 miljoen euro, afgelopen jaar werd de grens van 700 miljoen euro doorbroken naar een record van 713,1 miljoen. Een groei van 8,2 procent ten op zichte van het jaar ervoor. In 2017 daalde de winst nog licht, door investeringen en kostenstijgingen. Afgelopen jaar boekte de brouwer een winst van 53,8 miljoen euro, een stijging van liefst 23,6 procent. 

Uitbreidingen

Volledig scherm
Verschillende bieren van het Bavaria-concern © Bavaria

De omzetstijging van ruim 8 procent is voor een groot deel toe te schrijven aan de uitbreidingen bij Holland Malt en brouwerij Habesha in Ethiopië. Verder nam de omzet van met name de merken 8.6, La Trappe, Rodenbach en Cornet toe. Belangrijk hierin was ook de overname in oktober van speciaalbier-importeur Bier&Co. Ook werden in 2018 samenwerkingen aangegaan met de brouwerijen Maximus uit Utrecht en Oersoep uit Nijmegen. Bij Bavaria werd flink geïnvesteerd in de terugkeer van de slogan ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’ en het  nieuwe ontwerp van de flessen en de kratten.

De sinds woensdag teruggetreden bestuursvoorzitter Jan-Renier Swinkels  is tevreden over het afgelopen jaar, waarin het bedrijf de naam veranderde van Bavaria in Swinkels Family Brewers. Bij de aftrap van het 300-jarige jubileum, eind vorige maand, kwam daar het predicaat koninklijk nog bij. ,,Na een jaar van brouwen en bouwen hielden we ook in 2018 de stijgende lijn qua omzet vast. Onze nieuwe handelsnaam vertelt beter wie we zijn. We zijn een familiebedrijf en we zijn bierbrouwers. Daarnaast maakt deze naam duidelijk dat we meer zijn dan alleen ons biermerk Bavaria, met inmiddels zeven brouwerijen, twee mouterijen en 26 merken.”

2018 was ook het jaar waarin Royal Swinkels Family Brewers het aanbod van alcoholvrije producten flink uitbreidde met de introductie van Palm 0.0, Estaminet 0.0% en twee nieuwe smaken Bavaria 0.0% Malt Drinks. Onlangs werd daar Bavaria 0.0 IPA aan toegevoegd . 

Duurzaamheid

Royal Swinkels Family Brewers, waar nu de zevende generatie aan het roer staat, wil het bedrijf de komende jaren flink gaan verduurzamen. ,,Daarom hebben we onszelf het doel gesteld om in 2020 voor 50 procent circulair te ondernemen. Door onze inkoop te verduurzamen, door bewuster te produceren en door meer materialen te hergebruiken. In 2019 zien we daar al een nieuw initiatieven van terug, denk aan onze samenwerking met TU Eindhoven waarbij ijzerpoeder wordt verbrand om warmte op te wekken", geeft Swinkels als voorbeeld. ,,Voor mij is dit het perfecte moment om na twaalf jaar directievoorzitterschap het stokje over te dragen aan Peer Swinkels, die vanaf nu CEO zal zijn van dit prachtige familiebedrijf.”