Staat ligt op ramkoers met de luchtvaart: ‘Ze willen alleen hun eigen belang beloond zien’
Het is oorlog tussen de luchtvaartsector en de Nederlandse staat. Volgens het kabinet doen luchtvaartmaatschappijen niets aan de hinder en overlast die ze veroorzaken en is daarom krimp van het aantal vluchten nodig. De maatschappijen vinden dat de overheid daarmee alle regels en afspraken schendt.
Dat bleek dinsdag bij het kort geding in Haarlem dat de luchtvaartsector heeft aangespannen tegen de staat en luchthaven Schiphol. Die willen het aantal vluchten op de luchthaven in november terugbrengen van een half miljoen naar 460.000 per jaar, vooruitlopend op verdere krimp naar 440.000 starts en landingen.
Het is een bijzonder kort geding, dat niet alleen met een duur van ruim negen uur zijn naam geweld aandoet. Met 29 advocaten in de zaal is de zaak volgens de rechtbankpresident voer voor het Guinness Recordboek.
Volgens de maatschappijen zijn bij het krimpbesluit niet alle alternatieven afdoende onderzocht, overlegd en onderbouwd afgewezen, zoals de EU-regels voorschrijven. In plaats daarvan zou de minister een ‘experimenteerregeling’ misbruiken om de Europese beoordeling te omzeilen.
De luchtvaartsector wil minister Mark Harbers’ ‘onder stoom en kokend water’ opgestelde krimpplan van tafel hebben. En daar is haast bij: maatschappijen moeten half april hun plannen voor vluchten in het winterseizoen indienen bij de slotcoördinator.
Eindeloze groei
Volgens landsadvocaat Jelmer Procee voldoet de krimpingreep wel aan de regels en is een afname van het aantal vluchten nodig om geluids- en milieuoverlast rondom de luchthaven in te perken. ,,Er moet een balans worden gezocht tussen leefomgeving en het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie. De staat bevindt zich tussen twee uitersten en neemt de belangen van alle betrokkenen in ogenschouw. De maatschappijen willen alleen hun belang beloond zien.”
,,De maatschappijen reageren uit de gedachte dat er zoiets bestaat als eindeloze groei,” zegt hij in zijn pleidooi. ,,Het blijft de staat verbazen hoezeer maatschappijen tegen krimp zijn. Ook zij moeten zich realiseren dat het vanwege alle geluidsoverlast tijd is voor een nieuwe balans tussen hinder en vliegverkeer. Dat de maatschappijen claimen dat ze zich ook voldoende inspannen om hun hinder terug te brengen, komt niet overeen met onze visie.”
Een ‘gebalanceerde aanpak’ met inspraak en onderzoek is volgens de landsadvocaat voor het eerste stukje krimp niet nodig, omdat sprake is van een ‘experimenteerregeling’, die ooit is afgesproken om snel maatregelen rondom Schiphol te beoordelen – zoals het verleggen van vliegroutes – om geluidsoverlast in te perken. ,,Er is geen juridische basis meer voor 500.000 vluchten.”
,,Met de experimenteerregeling kan worden proefgedraaid voor de uiteindelijke krimp tot 440.000 vluchten,” aldus Procee. “De uitkomsten kunnen worden gebruikt om nieuwe normen vast te stellen. Omwonenden krijgen minder hinder en de luchtvaartmaatschappijen meer zekerheid.”
Europese voorschriften
De maatschappijen zien dit compleet anders. ,,Van een experiment is geen sprake. Het is een kunstgreep om te ontkomen aan Europese voorschriften,” aldus advocaat Pieter Huizing namens KLM. ,,Het is een tussenstap naar verdere krimp, waarvan de door Europa voorgeschreven gebalanceerde aanpak pas onlangs is begonnen.”
Volgens de maatschappijen staat nog helemaal niet vast dat Europa krimp goedkeurt. De Europese Commissie heeft daarover nog geen enkel stuk ontvangen. “De regeling is onrechtmatig, in strijd met nationaal, Europees en mondiaal recht. Er is niet onderbouwd waarom een snelle krimp nu gerechtvaardigd zou zijn en er is sprake van onjuiste berekeningen en oude data.”
De mondiale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, Iata, zegt dat met krimp zelfs internationale verdragen worden geschonden, zoals het alomvattende luchtvaartverdrag van Chicago en de open skies-overeenkomst met de Verenigde Staten, die wederzijds ongehinderd vliegverkeer regelen. Het Amerikaanse ministerie van Transport zou Nederland daar al op hebben aangesproken.
Geluidsreductie van 50 procent
,,We ondersteunen de intentie van de minister om de leefomgeving te verbeteren,” aldus KLM. ,,We denken niet alleen aan ons eigen belang, maar hebben ook oog voor de economie. KLM investeert circa 10 miljard in vervanging van haar vloot, wat leidt tot geluidsreductie van 50 procent.” Maar met de terugdringing van het aantal vluchten kunnen maatschappijen de vlootvernieuwing moeilijker dragen. ,,Zulke investeringen gaan uit van een toekomstperspectief dat bestond voordat de minister tot krimp besloot.”
Volgens de maatschappij is het aantal gehinderden rondom Schiphol daardoor sinds 2017 al met een derde afgenomen. Dat weerspreekt bewonersgroep Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) die zich, pikant genoeg, aan de zijde van de staat heeft geschaard terwijl het in juni juist tegenover de overheid staat in een rechtszaak vanwege de jarenlange vliegoverlast.
,,De hinder is de afgelopen jaren juist gegroeid en zorgt voor meer slaapverstoring, met name in Aalsmeer, Uithoorn, Heiloo en Castricum,” zegt advocaat Channa Samkalden van RBV. “Alleen in coronatijd daalde de hinder en slaapverstoring omdat minder werd gevlogen. Sindsdien is het weer toegenomen.”
,,Het bestaande systeem van anticiperend handhaven beschermt omwonenden dus niet. De luchtvaartmaatschappijen willen een situatie voortzetten die onrechtmatig is tegen omwonenden omdat de wettelijke onderbouwing ontbreekt.”
Uitspraak volgt uiterlijk op 7 april.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update
Kamer wil harde aanpak KLM: ‘Bedrijf steekt middelvinger op naar belastingbetaler’
-
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
Passen de medicijnen die je slikt nog wel bij jou? Want van sommige neemt de werking af, of er zijn pillen gekomen met minder bijwerkingen. Als je je zorgen maakt om je vader of moeder dan kan het zeker geen kwaad om de medicatie met je apotheker of huisarts te bekijken, zegt apotheker Sander van den Bogert. In deze rubriek beantwoorden onze deskundigen elke week een lezersvraag over relaties, gezondheid, voeding en andere onderwerpen. -
Consumentenbond: basisboodschappen in half jaar 15 procent duurder
De prijzen voor basisboodschappen als rijst, groenten en brood zijn in een half jaar tijd met 15 procent gestegen. Dat meldt de Consumentenbond op basis van een inventarisatie bij veertien supermarktketens. Wel merkt de Consumentenbond dat de prijsstijging afvlakt. -
PREMIUM
Zo ben je de buxusmot te slim af: ‘Timing van de behandeling is cruciaal’
Buxusliefhebbers, let op, de rupsen van de buxusmot zijn al volop aan de vraat. Rond deze tijd verpoppen ze tot mot, met een nieuwe generatie tot gevolg. Ingrijpen is de boodschap! Hoe roep je de plaag een halt toe en houd je je geliefde planten gezond? Tuinexpert Laurence Machiels weet raad: ,,Een feromoonval lokt de mannetjes en kan voorkomen dat de buxusmotten paren.’’ -
PREMIUM
Cees Hendriks draagt ASV-stokje over aan zoon Jorg: ‘Ik ben als zelfstandig dealer van een uitstervend ras’
EINDHOVEN - Na 42 jaar gaat automan in hart en nieren Cees Hendriks het iets rustiger aan doen. Toen hij in 1981 begon met Automobiel Service Veghel (ASV) was hij een van de 135 Mercedesdealers in het land. Nu zijn er nog acht over.Veghel, Eindhoven
-
PREMIUM
Ambitieuze plannen voor elektrisch vliegen. ‘Technologie die de wereld kan veranderen’
Eindhoven -
-
-
PREMIUMExclusief interview
Topman moet Jumbo weer ‘nederig’ maken: ‘Hard werken om gunst van de klant te behouden’
Van een omstreden WK-commercial tot de grootschalige fraudezaak waarin zijn voorganger Frits van Eerd een prominente rol speelde. Jumbo werd geteisterd door tegenslagen. Nu zwaait Ton van Veen al 100 dagen de scepter, als eerste baas van buiten de familie. Onder zijn leiding moet de supermarkt weer een sympathieke winkel worden. ,,Frits kon zelf handtekeningen onder sponsorcontracten zetten. Niet strafbaar, maar het maakt je wel kwetsbaar.’’ -
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel?