Supermarkt is smulparadijs voor fans Aziatisch eten

Na 30 jaar in Neder­land opent Amazing Oriental maandag supermarkt nummer 20 in Den Haag-Ypenburg. Het is de grootste vestiging van de keten en herbergt een flink restaurant, een groothandel en - vanaf volgend jaar - ook het distributiecentrum voor koel- en vriesproducten van Amazing Oriental.

Quote

Durian....Voor Aziaten is het de koning van het fruit, maar westerlin­gen vinden de geur bijna allemaal vreselijk.

Martin Chan, algemeen directeur Amazing Oriental
Volledig scherm
Martin Chan in de nieuwste Amazing Oriental. De vestiging biedt werk aan circa zeventig mensen. © Bart Jansen

Keuzestress. Het schijnt een serieus probleem te zijn voor de moderne mens en voor lieden die hier last van hebben alvast de tip; stop met lezen van dit artikel. Stap boven alles ook nooit een Amazing Oriental binnen. Zeker niet bij nieuwste loot aan de boom van deze Aziatische supermarkt. Morgen opent namelijk de grootste vestiging aan de Laan van Haamstede in Den Haag-Ypenburg.  Het is de derde winkel in de hofstad. In de binnenstad heeft Amazing Oriental al een paar jaar twee vestigingen praktisch naast elkaar zitten.

Liefst 1500 vierkante meter vol typisch Chinese, Thaise, Indonesische, Japanse en Koreaanse producten telt nummer drie. ,,We verkopen hier 10.000 verschillende producten'', zegt algemeen directeur Martin Chan. Dat gaat van tien verschillende soorten tofoe - 'de structuur verschilt per land en per producent' - naar 70 soorten kroepoek, tot 150 varianten sambal en 500 kruidenmixen.

Dat laatste heeft het leven in de Aziatische keuken stukken eenvoudiger gemaakt weet de Hagenaar (50). ,,Niet meer een x-aantal specerijen en kruiden bij elkaar sprokkelen, maar gewoon bij elkaar verpakt voor een prima, snel te bereiden maaltijd. Niemand hoeft meer uren in de keuken te staan. Aziatisch eten heb je net zo snel op tafel als een pastaatje.''

Voor mensen voor wie een half uur kokkerellen toch nog te veel is, heeft Amazing Oriental trouwens ook een oplossing. Meer dan 300 keuzes uit instantverpakkingen met noodles of rijstnoodle-gerechten. Wat kokend water erbij, paar minuten wachten en happen maar. (tekst loopt onder foto door)

Volledig scherm
Een deel van het schap met instantnoodles. © AD
Volledig scherm
Voor de opening op 15 augustus moet er nog hard gewerkt worden aan het restaurant-deel van het Aziatische supermarktcomplex op Ypenburg. © AD

Chan vertelt dat in de grote steden van Nederland de clientèle fifty-fifty is. ,,Een helft Aziaten en een helft Europeanen. Nederlanders, maar ook veel expats, gaan bij ons op zoek naar producten die ze op hun vakanties hebben gegeten. Daarom zitten de grootste van onze twintig supermarkten in de Randstad; de mensen hier hebben meer internationale gewenning.'' Hij wijst naar wat flesjes bulgogi-saus, een Koreaans product. ,,Daar is dit land nu dol op; een perfecte marinade voor barbecuevlees.''

Stank
De algemeen directeur, die op zijn tiende vanuit Hongkong naar Den Haag kwam, moet diep nadenken wat bij autochtonen niet aan de man te brengen is en wat juist enorm scoort bij de Aziatisch klanten. ,,Durian'', roept hij dan ineens beslist.

,,Voor Aziaten is het de koning van het fruit, maar westerlingen vinden de geur bijna allemaal vreselijk. Wij verkopen durian hier in ons vriesgedeelte. Vers importeren, dus met het vliegtuig in plaats van per zeecontainer, is te duur. Daarbij weigeren nogal wat vliegmaatschappijen durian te vervoeren. Ook weer vanwege de stank.''

Behalve een supermarkt herbergt de vestiging ook een restaurant van 300 vierkante meter. Hier wordt met praktisch alleen maar producten uit Amazing Oriental gekookt. ,,We maken van alles: sushi, noodles, grill, Indonesische snacks, Thais, Vietnamees. Voor een schappelijke prijs, want het is meer bedoeld om mensen te interesseren voor onze spullen in de winkel.''

Voorop met vegetarische producten

In Azië loopt men volgens Martin Chan voorop met vegetarische producten. Hij opent een vriezer en houdt een vegetarisch kip in de lucht. ,,Daar verkopen we er in Nederland veel van aan restaurants.'' Maar het assortiment vega-producten is breder. Zo zijn er ook vegetarische varianten van gegrilde eend te vinden en worstjes en visbollen.

Alle 10.000 producten in de Aziatische supermarkt hebben overigens een Nederlands etiket met daarop de bestanddelen, het gewicht en een houdbaarheidsdatum. De bereidingswijze is vaak in het Engels, soms ook in het Nederlands. ,,De Keuringsdienst van Waren eist dat de ingrediënten in het Nederlands zijn na te lezen. Daarvoor hebben we een eigen vertaalafdeling in het bedrijf'', aldus Chan.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement