Volledig scherm
Hans de Gier van SyncForce © Fotopersburo van de Meulenhof BV

SyncForce: hulpje uit Eindhoven voor wereldmerken

EINDHOVEN - Strepsils, Durex condooms, Van Dobben kroketten, Lays chips en Frico Kaas. Voordat ze in de winkel of webshop liggen, gaan de producten van bijna 4000 merken door het softwareprogramma van SyncForce in Eindhoven.

Minder suiker. Waarschuwingen voor ingrediënten die een allergische reactie kunnen geven. Een app waarmee je in de supermarkt je varkensvlees kunt scannen op de herkomst. De druk op voedselfabrikanten om te vernieuwen en transparant te zijn, was nog nooit zo groot.

Het is de drijvende kracht achter de groei van het Eindhovense softwarebedrijf SyncForce, zegt directeur Hans de Gier. ,,Een grote fabrikant maakt 10.000 nieuwe of gewijzigde producten per jaar. Niemand overziet dat nog. Onze software zorgt er voor dat alle wijzigingen kunnen worden gemanaged in één systeem. En dat de producten zowel in de winkel als in de webshop zijn voorzien van de juiste productinformatie, in alle mogelijke talen.”

Wereldconcerns
De Gier zit aan tafel met hoge bazen van wereldconcerns. Van Reckitt Benckiser bijvoorbeeld, dat met producten als Dettol, Durex, Cillit Bang, Clearasil en Strepsils jaarlijks 16 miljard euro omzet. Van Pepsico, dat niet meer de cola maar wel bijvoorbeeld Lays Chips en Tropicana sappen op de markt brengt. Friesland Campina is een belangrijke afnemer in eigen land. Zwanenberg Food Group met onder meer zijn Kips Leverworst ook. In de bouw- en doehetzelfsector zijn waterleidingfabrikant Wavin en eigenaar Bolton van de Bison kit klant. Ook Philips Lighting, Vredestein en Brabantia maken gebruik van SyncForce.

De Gier trad onlangs met zijn bedrijf  uit de anonimiteit door zijn nominatie voor de BOV-trofee voor Beste Ondernemers Visie in Eindhoven. Grote vraag: hoe kan het dat zijn bedrijf met 35 medewerkers bij dergelijke multinationals aan boord weet te komen?

Uniek
Antwoord 1: SyncForce is uniek. Hans de Gier gebruikt dat woord zelf met enige schroom, maar kan er ook niks anders van maken. Het is dat  ene softwareprogramma waar alles mee kan: de wijzigingen in producten managen binnen alle betrokken afdelingen van een bedrijf, en zorgen dat de juiste productinformatie aan de producten wordt toegevoegd zowel online als offline. ,,En het is zeker uniek omdat ook het interne beslisproces binnen het bedrijf in het systeem zit. Van de langjarige strategie tot concepten en beslissingen over welke projecten je prioriteit geeft.”

Antwoord 2: SyncForce werkte 16 jaar lang aan één en hetzelfde product. 'Per ongeluk', zegt De Gier, bedacht het in 1999 al een oplossing in de 'cloud', waarbij de data worden opgeslagen op externe computerservers. Dat maakt het mogelijk om wijzigingen snel door te voeren. In deze tijd van continue veranderingen in het assortiment van fabrikanten is dat een groot voordeel, stelt De Gier.

Afbeeldingen
Bij de start van zijn bedrijf had hij drie klanten die een oplossing zochten voor de digitalisering van hun dia-beeldbank met afbeeldingen van producten en reclamefoto's. ,,Ze wisten niet welke beelden ze waar hadden staan op hun stapel discdrives. Omdat we voor drie klanten tegelijk werkten, bouwden we daarvoor een generiek systeem", kijkt De Gier terug. Gaandeweg ging SyncForce ook productinformatie vastleggen en digitale productcatalogi samenstellen.

Het bedrijf groeide over de afgelopen drie jaar met gemiddeld 26 procent per jaar. Praktijkvoorbeelden illustreren hoe SyncForce profiteert van de bewegingen in de markten van de fabrikanten. 

,,Suiker is nu de vijand. Alle fabrikanten willen om, maar in stapjes. Neem icetea green dat overschakelt op de natuurlijke zoetstof stevia. De smaakbeleving daarvan is heel anders. Als je in één keer zou overschakelen zou je je consumenten kunnen kwijtraken", is de verklaring voor de opeenvolging van kleine wijzigingen in dergelijke producten.

Per markt kan dat product anders zijn. In landen rond de Middellandse zee waar consumenten zijn gewend aan thee met veel suiker is de icetea bijvoorbeeld niet zo'n thema.

Wetgeving
Het moet allemaal wel kloppen, de inhoud en wat daarover op het etiket staat. De wetgeving wordt steeds strenger. Terugroepacties kunnen desastreuze gevolgen hebben, in financieel opzicht en qua imagoverlies. SyncForce ontwikkelt een systeem waarmee een etiket automatisch kan worden gescand als een foto. ,,Zo kan worden gecontroleerd of de barcode leesbaar en correct is. En of het logo van het CE-keurmerk voor producten de vereiste breedte van 6 millimeter heeft."

De wind staat gunstig voor SyncForce. Bij het toenemende advies over productgebruik aan consumenten speelt het een rol. ,,In de Praxis kun je advies krijgen over welke Bison-lijm je het beste kunt gebruiken als je aluminium op hout wilt bevestigen. Wijzigingen in het assortiment van Bison worden elke nacht via ons systeem doorgevoerd."

Het aantal klanten blijft groeien, zegt De Gier. En dan heeft hij nog grote namen laten lopen. Ze wilden hun data op de eigen servers opslaan in plaats van in de cloud.  Onbespreekbaar voor SyncForce omdat de vereiste snelheid van de updates dan niet kan worden gehaald, legt De Gier uit. 

Douwe Egberts, van de koffie maar ook van Pickwick thee, is de jongste aanwinst. ,,Met Friesland Campina en Douwe Egberts werken nu twee van de vijf grootste merken in de Nederlandse supermarkt met SyncForce.”

Volledig scherm
Wel 4000 merken maken gebruik van de software van SyncForce. © x
  1. Hoe Marcel honderden Nederlanders een heerlijk avondje bezorgt
    PREMIUM

    Hoe Marcel honderden Nederlan­ders een heerlijk avondje bezorgt

    Nee, hij gooit ze niet door de schoorsteen, maar bezorgt zijn 250 tot 300 Sinterklaaspakjes netjes aan de deur. Als de mensen thuis zijn tenminste. Pakketbezorger Marcel Helling (47) is één van de vijfduizend pieten van PostNL die vanavond het heerlijk avondje voor miljoenen Nederlanders mogelijk maakt. Zijn stoomboot is de Mercedes Sprinter, die deze dagen tjokvol heerlijks zit. De bestemming: tuindersdorp De Lier, het Westland.