Volledig scherm
© ED

VDL Groep uit Eindhoven boekt meer winst bij lagere omzet

EINDHOVEN - VDL Groep heeft het in afgelopen halfjaar meer winst en een lagere omzet geboekt. De Eindhovense bedrijvengroep zag zoals verwacht de autoproductie bij VDL Nedcar teruglopen. Ook de toeleveringen aan de chipindustrie lagen op een lager niveau.

De omzet daalde per saldo met 5 procent tot 2,9 miljard euro. De winst steeg wel, met 7 miljoen tot 76 miljoen euro. De stijging had grotendeels een incidentele oorzaak, doordat relatief veel langlopende projecten in het afgelopen halfjaar konden worden afgesloten.

Voor het gehele jaar verwacht VDL dat de winst lager uitvalt dan in 2018, toen een eenmalige meevaller het resultaat in positieve zin vertekende. Qua jaaromzet voorziet het concern de eerder aangekondigde  5,7 miljard euro te kunnen realiseren. VDL noemt de orderportefeuille ‘goedgevuld'. Ten opzichte van een jaar geleden groeide de omvang van de opdrachtenstroom - exclusief VDL Nedcar - met 22 procent tot 1,17 miljard euro.

Een positieve verrassing volgens topman Willem van der Leegte is dat de bussendivisie zijn resultaat dusdanig verbetert dat die over gehele jaar in de zwarte cijfers zal komen. VDL verwacht dit jaar zo'n 500 elektrische bussen te zullen uitleveren. Volgens Van der Leegte is het bedrijf Europees marktleider op het gebied van elektrische bussen.

De omzet in de auto-assemblage daalde in het afgelopen halfjaar met 14 procent tot 1,62 miljard euro. VDL stelt zowel met huidig opdrachtgever BMW als met andere automerken in gesprek te zijn over toekomstige opdrachten. Van der Leegte verwacht daarover in het lopende kwartaal uitsluitsel te kunnen geven.

VDL verwacht dat de economische groei in de tweede helft van dit jaar verder zal afvlakken. Het concern wijst daarbij onder meer op de terugval in Duitsland, dat als grootste afzetmarkt goed is voor ruwweg tweederde van de omzet. Ook de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China en het fors teruggelopen consumentenvertrouwen in China zouden een negatieve invloed kunnen hebben op zowel de autoverkopen als de voor het concern belangrijke toeleveringen aan de chipindustrie.