Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Getty Images/iStockphoto

Vier populaire games overtreden gokwet

Een aantal populaire internationale games overtreedt de Nederlandse gokwet. Dat concludeert de Kansspelautoriteit naar aanleiding van een onderzoek naar tien games. Bij vier van die spellen kunnen gamers met echt geld 'virtuele extraatjes' aanschaffen die ze vervolgens kunnen verhandelen op externe handelsplaatsen.

Om welke games het gaat, wil de Kansspelautoriteit niet zeggen. Wel meldt de marktwaakhond dat de spellen zijn geselecteerd op basis van populariteit op een veelgebruikt platform dat video’s streamt van spellen en spelers. 

Volgens kenners is het niet ondenkbaar dat het gaat om het bekende platform Twitch. Daarop worden populaire games als Fortnite, BattleGrounds, FIFA 18 en Heartstone gestreamd. Een woordvoerder van de waakhond wil daar desgevraagd niets over kwijt. 

Wel laat zij weten dat 'indien de betreffende gamemakers niet ingaan op de eis van de Nederlandse toezichthouder om voor half juni wijzigingen door te voeren dat er handhavend wordt opgetreden'.

Dat kan betekenen dat een toezichthouder een boete wordt opgelegd. ,,We kunnen boetes tot 820.000 euro opleggen of tot 10 procent van de jaaromzet", aldus de zegsvrouw. In dat geval zouden ook de namen naar buiten kunnen komen.

Loot boxes

Het onderzoek richtte zich op spelletjes die schatkistjes, zogeheten loot boxes, bevatten. Meestal verschijnen die loot boxes als beloning voor het bereiken van het eind van een level, soms kan een speler ze ook kopen. De inhoud van zo'n schatkistje is aantrekkelijk; de voorwerpen geven de gamer een voorsprong in het spel. 

Bij sommige games is die inhoud van het schatkistjes vervolgens te verhandelen op een externe handelsplaats à la Marktplaats. Zodra dat gebeurt, krijgen ze een economische waarde en daarmee overtreden de games de kansspelregels, oordeelt de toezichthouder. 

Dat dit niet door de spelmakers zelf wordt gefaciliteerd, maar plaatsvindt op externe handelsplaatsen, maakt daarbij niet uit. De onderzochte games die loot boxes bevatten maar waarvan de inhoud niet is te verhandelen, overtreden strikt gezien niet de gokwet, stelt de toezichthouder. 

Toch heeft de Kansspelautoriteit ook kritiek op die games. Het openen van de virtuele kistjes heeft veel weg van het gokken met een fruitautomaat of roulette, met onder andere speciale geluidseffecten die bewust bepaalde prikkels opwekken.  

Volgens eerder onderzoek van Juniper Research gaan er flinke bedragen in om: bedrijven zouden dit jaar zo'n 24 miljard euro aan de virtuele schatkistjes verdienen. Zonder regulering zou die markt in 2022 kunnen groeien naar een omzet van 40 miljard euro per jaar.

Europees verband

Ook in andere Europese landen wordt volop onderzoek gedaan naar loot boxes. De Kansspelautoriteit zegt in dat kader de samenwerking met Europese toezichthouders te intensiveren. ,,Samen kunnen we een vuist maken", aldus een zegsvrouw van de Kansspelautoriteit. 

Volledig scherm
Jongeren spelen games tijdens het Youtube-festival Veed op het Westergasterrein. © ANP