Volledig scherm
PREMIUM
Paul Stamsnijder, merken- en imagodeskundige © Erik van 't Woud

Winst is uit, moraal is in: ‘Bedrijven kunnen zorgen om milieu niet negeren’

Interview merkendeskundigeTien jaar na de financiële crisis zijn winst en aandeelhouderswaarde voor bedrijven niet langer het hoogste goed, de maatschappij eist een positieve bijdrage. Reputatiedeskundige Paul Stamsnijder schreef er een boek over. ,,Moraal is te lang het ondergeschoven kind binnen organisaties geweest.’’

Ja, een jeukwoord is ‘purpose’ (zingeving, bedoeling) wel een beetje, erkent Paul Stamsnijder. Toch is er geen betere titel denkbaar dan Purpose - Het verhaal van de moraal, stelt de oprichter van bureau De Reputatiegroep, dat bedrijven helpt met communicatievraagstukken. ,,Tot voor kort kon je als bedrijf apolitiek zijn, maar tegenwoordig mogen, soms moéten, ze een standpunt innemen.”

  1. Hoe Marcel honderden Nederlanders een heerlijk avondje bezorgt
    PREMIUM

    Hoe Marcel honderden Nederlan­ders een heerlijk avondje bezorgt

    Nee, hij gooit ze niet door de schoorsteen, maar bezorgt zijn 250 tot 300 Sinterklaaspakjes netjes aan de deur. Als de mensen thuis zijn tenminste. Pakketbezorger Marcel Helling (47) is één van de vijfduizend pieten van PostNL die vanavond het heerlijk avondje voor miljoenen Nederlanders mogelijk maakt. Zijn stoomboot is de Mercedes Sprinter, die deze dagen tjokvol heerlijks zit. De bestemming: tuindersdorp De Lier, het Westland.