Volledig scherm
Michiel Muller: ,,Het grootste gevaar is dat je de dingen doet omdat het altijd al zo gedaan is." © Jan de Groen

Baas Picnic: 'Als je niet experimenteert, verzin je nooit iets nieuws'

Tip van de BaasWie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Michiel Muller, medeoprichter van online supermarkt Picnic.

,,'Lekker belangrijk', dat hoor je jongeren soms zeggen over de zaken waar mensen met veel ervaring zich druk om maken. Op het werk is het vaak belangrijk om te relativeren en met een frisse blik te kijken. Het grootste gevaar is dat je de dingen doet omdat het altijd al zo gedaan is. Dan krijg je ook de reactie dat je zaken afschiet omdat het al eens is geprobeerd en het toen niet werkte. Dat soort conditionering in een bedrijf is de dood in de pot."

Quote

Een gek idee moet je soms gewoon uitvoeren, bijvoor­beeld in een proef

Michiel Muller

,,Jongere en meer ervaren collega’s moeten van elkaar leren. Iemand die ergens langer werkt kan een jonge collega behoeden om niet in zeven sloten tegelijk te lopen. Maar het is geen eenrichtingsverkeer, je moet ook leren van jonge werknemers. Kijk wat hen drijft, wat ze doen en hoe ze het doen. Durf je stokpaardjes los te laten en wees nieuwsgierig."

Tempo

,,Er is een ander tempo bij jonge werknemers. Ze nemen sneller beslissingen. Dat tempo moet erin blijven. Niets tot morgen laten liggen wat je ook nog vandaag kunt doen. Wij werken veel met data. Voor beslissingen moet je goed beslagen ten ijs komen. Aan de andere kant vind ik het ook niet erg als iemand eens een ballonnetje oplaat. Een goede mix tussen harde data naast af en toe ‘gut feeling’ is gezond."

,,Als je altijd hetzelfde doet, krijg je ook altijd hetzelfde resultaat. Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor werknemers. Daarom moet je blijven uitproberen en de onzekerheid die erbij hoort op de koop toe nemen. Een gek idee moet je soms gewoon uitvoeren, bijvoorbeeld in een proef. Misschien lukt het wel. En als het dan lukt, geeft het gelijk ook een enorme voldoening. Dan hoef je niet eens ondernemer te zijn om toch een kick te krijgen van de dingen die je uitprobeert.”

Over deze serie

Elke week geeft een topondernemer of ceo van een bedrijf zijn of haar belangrijkste tips voor de werkvloer. Tips waar je als werknemer (en zzp'ers wellicht ook) echt iets aan hebt. Ook als je niét bij het betreffende bedrijf werkt. Elke baas geeft zijn twee beste tips, in twee aparte columns.

De bazen die eerder aan bod kwamen: Atilay Uslu (Corendon), Hennie van der Most (horeca-ondernemer), Jaap Wassink (Coca-Cola), Bas Beerens (WeTransfer), Wilbert Mutsaers (Spotify), Derk Sauer (media-ondernemer), Gillian Tans (Booking.com), Frits van Eerd (Jumbo), Marjan van Loon (Shell), Duncan Stutterheim (ID&T), Niels Bontje (Iglo), Koen Regout (Koninklijke Verkade), Marcel Molenaar (LinkedIn), Michiel Muller (Picnic) en Dries van der Vossen (Event Hotels).  

Neem hier een kijkje in het distributiecentrum van Picnic:

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief