Volledig scherm
29 Procent van werkend Nederland wil meer weten over de bedrijfsdoelstellingen. © ID 74312862 Rawpixelimages | Dreamstime

Heb jij enig idee wat de doelen van jouw bedrijf zijn?

(Bijna) een nieuw jaar, dus daar zijn de nieuwe, opgepoetste doelstellingen van het bedrijf. Maar meer dan een kwart van de medewerkers (28 procent) heeft eigenlijk geen idee waar zijn of haar organisatie naartoe wil.

Uit onderzoek onder duizend werkende Nederlanders blijkt dat er heel wat schort aan de informatievoorzieningen van bovenaf. De ondervraagde groep is representatief voor de totale beroepsbevolking in Nederland. Het management kan nog zulke mooie doelstellingen presenteren, als ze niet regelmatig besproken worden, zijn ze niets waard. Die conclusie trekt onderzoeksbureau Protime. Hieruit blijkt: áls de jaarlijkse doelstellingen al gedeeld worden, doet 43 procent van de organisaties dit slechts één keer, aan het begin van het jaar. Van die organisaties komt 13 procent er het hele jaar niet meer op terug. 

Transparanter

De roep om meer transparantie klinkt hardop: 29 procent van werkend Nederland wil meer weten over de bedrijfsdoelstellingen. In slechts een op de tien organisaties worden de doelstellingen wel ieder kwartaal besproken tussen manager en medewerker. In 16 procent van de organisaties worden de doelstellingen en voortgang continu besproken en geëvalueerd, zowel op individueel als op teamniveau.

Individuele bijdrage

Naast weinig duidelijkheid over de koers die gevaren gaat worden, is het ook niet inzichtelijk wat de bijdrage van de medewerkers hiervoor heeft betekend. En bij wie werknemers dan kunnen aankloppen, is eveneens in nevelen gehuld: 30 procent weet niet wie er binnen zijn organisatie verantwoordelijk is voor het bewaken van de gezette koers.

Lucas Polman, directeur van Protime Nederland: ,,Heldere doelstellingen geven een duidelijke richting en bepalen in grote mate het succes van een bedrijf. Toch blijkt de uitvoering in de dagelijkse praktijk telkens moeilijk.” Volgens de directeur is transparantie het belangrijkst. Daarin is communicatie tussen verantwoordelijken cruciaal. ,,Manager en medewerker moeten hetzelfde beeld hebben van de doelstellingen en hoe deze behaald moeten worden.”

Volledig scherm
Wat wil het bedrijf eigenlijk? Het blijkt nog vaak onduidelijk te zijn. © Protime

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief