Volledig scherm
Vera Weiden werkte in de kinderopvang, maar is nu vrachtwagenchauffeur. © Privé archief

Van kinderopvang naar vrachtwagenchauffeur: ‘De wagen is lekker groot’

Als je altijd al gedroomd hebt van het besturen van een vrachtwagen, is dit hét moment. Er zijn veel vacatures, opleidingen worden gesubsidieerd en erna volgt gegarandeerd een baan. Deze drie mensen maakte een carrièreswitch vanuit een andere sector. 

Begin vorig jaar schatte het UWV dat er zo'n 7000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs openstonden. Een stijging van 36 procent ten opzichte van een jaar eerder. Er wordt hard aan gewerkt om die tekorten op te vangen: bijvoorbeeld door het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Zij verwelkomden begin dit jaar de drieduizendste zij-instromer met de campagne ‘Ik word vrachtwagenchauffeur’. Een stuk meer dan het doel van 1.500 chauffeurs dat ze zichzelf hadden gesteld. Wegens succes werd de campagne verlengd en is er ook dit jaar subsidie beschikbaar voor het opleiden van chauffeurs. Ook uitzendorganisatie Randstad heeft een opleiding: de Randstad Vakschool leidt jaarlijks zo'n 500 mensen op tot vrachtwagenchauffeur en biedt ze daarna - net als bij STL - een baangarantie. 

Volledig scherm
Vera Weiden (23) werkte in de kinderopvang totdat ze besloot vrachtwagenchauffeur te worden. © Privé archief

Vera Weiden (23): ‘Slepen en zeulen is niets voor mij’ 
Vera Weiden (23) werkte in de kinderopvang. ,,Ik ben dol op kinderen en heb daar altijd met veel plezier mee gewerkt’’, vertelt ze. ,,Maar na mijn verhuizing kon ik maar een paar uurtjes in de buitenschoolse opvang werken. En het zou nog heel lang duren voordat ons huis goedgekeurd zou worden om opvang aan huis te doen.’’ Ze wilde al eerder vrachtwagenchauffeur worden en nu zag ze haar kans schoon om daar werk van te maken. Ze meldde zich bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek, waar een groot deel van de opleiding vergoed wordt en waardoor het betaalbaar werd om een opleiding te doen. Via Randstad kon ze aan de slag. 

Wat haar aantrekt in een baan als vrachtwagenchauffeur? ,,Ik hou van rijden. Ik vind de auto mooi, lekker groot en je zit heel hoog. Je kunt alles zien.’’ Het liefst wil Weiden rijden op een bulkwagen. Een grote container of silo met iets erin. Dieren vervoeren vindt ze ook leuk. Als dat ‘m niet wordt, moet ze pakketten afleveren en dat ziet ze niet zo zitten. ,,Ik ben nogal klein en niet super sterk. Dat slepen en zeulen is niets voor mij.’’ Is ze straks een vrouw in een mannenwereld? ,,Er zijn steeds meer vrouwen’’, zegt ze. ,,Dat werkt in mijn voordeel.’’

Volledig scherm
Marc en zijn hond Sushi die hij altijd meeneemt op reis. © Privé archief

Marc van Nunen (53): ‘Hond Sushi reist altijd met me mee’ 
Marc van Nunen (53) heeft het eerste gedeelte van de opleiding afgerond: dat betekent dat hij op kleine bakwagens mag rijden. Eind april moet hij zijn tweede praktijkexamen afleggen. ,,Ik hoop dat het lukt. Kijk, je hebt er talent voor, of je moet het leren. Ik moet het leren. Het is niet zo maar eventjes gaan zitten en gas geven.’’ Van Nunen was ondernemer in de horecabranche. ,,Dit levert veel minder stress op en ik kan ook gewoon af en toe rust nemen.’’

Hij hoopt op klussen in het buitenland. ,,Het lijkt me heerlijk om dit nog een jaar of vijftien te doen. In dit beroep kun je op een prettige manier iets van Europa zien en je hebt een grote mate van zelfstandigheid’’, aldus de chauffeur. Wel moet je er van houden om auto te rijden en moet je het leuk vinden om alleen te zijn. Al is Van Nunen nooit écht alleen. ,,Ik neem mijn hond altijd mee. Ik heb een hele leuke Jack Russell, zijn naam is Sushi.’’

Volledig scherm
Martin van der Plas: ,,Wat de baan mooi maakt, is de vrijheid die je hebt.” © Privé archief

Martin van der Plas (47): ‘Er is geen baas in mijn nek aan het hijgen’ 
Martin van der Plas (47) is zelfstandig ondernemer. Dat was hij al eerder, maar door een beenbreuk en een lange revalidatie raakte zijn bedrijf onverwachts in het slop. Hij ging failliet. ,,Nu ben ik weer aan het ondernemen - een internetbedrijf in de handel van goederen en een taxiplatform - , maar ik wil alle risico’s uitsluiten’’, vertelt Van der Plas. ,,Ik dacht: ik ga het gewoon combineren. De helft van mijn tijd ondernemen, daarnaast ga ik werken in loondienst. Als vrachtwagenchauffeur.’’ Hij is nu halverwege met zijn opleiding. 

,,Ik wil niet alleen maar achter mijn beeldscherm zitten’’, verklaart hij de keuze om achter het stuur te kruipen. Bovendien heeft hij naar eigen zeggen een fascinatie voor grote voertuigen. ,,Wat de baan mooi maakt, is de vrijheid die je hebt. Ik krijg een opdracht, maar hoe ik het doe, kan ik zelf invullen. Er is geen baas in mijn nek aan het hijgen.’’ Wel maakt hij zich een beetje zorgen over de fysieke kant van het vak. Die rolcontainers zijn soms ontzettend zwaar, geeft hij aan. ,,Ik ben groot, bijna twee meter, dat ga je in je rug voelen. Dat is geen werk dat je heel lang moet doen. Maar zodra ik ook op grote wagens mag rijden, ga ik met opleggers rijden. Dan rijd ik de wagen gewoon voor.’’

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief