Volledig scherm
Weg met die rituele vergaderingen, overleggen en controlerende gesprekjes. Hallo lege agenda waarin altijd ruimte is voor visie en ruggespraak. © Thinkstock

Waarom je een betere manager bent als je lui bent

Managers mogen best wat luier zijn, zo stelt Martin Waaijer (64) in zijn nieuwe boek. Na jarenlang zelf manager te zijn geweest, weet Waaijer: door een beetje lui-zijn kun je je bezighouden met zaken die er écht toe doen.

Veertig man had Martin Waaijer onder zich, toen hij manager was van de R&D-afdeling van Océ in Venlo. Eens in het half jaar voerde hij met al die werknemers een werkoverleg van een uur. Daar was hij zo twee of drie weken mee zoet. ,,Zonde van mijn tijd, vond ik. Dus ik gooide de knuppel in het hoenderhok en schafte die overlegjes rigoureus af. Tegen mijn werknemers zei ik: áls je ergens problemen mee hebt, heb ik altijd tijd. Dat garandeer ik. De conclusie was dat ik met drie mensen anderhalf uur heb gepraat en dat de rest gesmeerd liep.”

Volledig scherm
Martin Waaijer © ADR

Zie hier Waaijers definitie van lui zijn: weg met die rituele vergaderingen, overleggen en controlerende gesprekjes. Hallo lege agenda waarin altijd ruimte is voor visie en ruggespraak – de volgens hem écht belangrijke zaken. In zijn boek De luie manager, sinds deze week verkrijgbaar, zet hij uiteen hoe je als manager lui kunt zijn en waarom dat belangrijk is.

Tegenwoordig is Waaijer zelfstandig organisatieadviseur, maar daarvoor was hij jarenlang werkzaam als manager bij grote bedrijven. De laatste dertien jaar bij SKF, een Zweedse multinational. Hij ging er prat op om als lui bekend te staan, ook al zorgde dat soms voor irritatie bij zijn collega’s. ,,Ik herinner me een crisissituatie op mijn afdeling. Iedereen rende rond als een kip zonder kop, maar ik ging juist rustig een kop koffie drinken. Nadenken, praten met mensen waar nu echt het probleem zat.” Waaijers baas stond geïrriteerd aan zijn bureau. Waarom dóe je niks? ,,De neiging is om mee te gaan in die hectiek, maar ik ben liever als de kapitein van een schip. Iemand die rustig blijft, een goed plan bedenkt en als laatste het schip verlaat. Ondanks de aanvankelijke irritatie, ben ik er nooit door ontslagen. Want het kwam door die houding altijd weer goed.”

Energie uitstralen

Volledig scherm
Cover van het boek De Luie Manager. © ADR

Begrijp hem niet verkeerd: lui zijn betekent niet ‘er met de pet naar gooien’. Een manager moet volgens Waaijer juist bevlogen zijn, energie uitstralen en mensen inspireren. Maar die bevlogen mensen zouden zich volgens Waaijer vooral met twee zaken bezig moeten houden: visie en randvoorwaarden. ,,Daarmee bedoel ik dat je er een duidelijke strategie moet zijn met bijbehorende faciliteiten, zoals budget of toegang tot informatie. Binnen die kaders kan de werknemer dan prima zelf aan de slag zonder daar dagelijks uren over te vergaderen.”

Vertrouwen in de kunde van de werknemers is één van de belangrijkste voorwaarden voor het lui-zijn. Maar het onderwijs dan? Of de zorg? Daar kan de manager toch niet lekker lui zeggen: zoek het maar uit met je overleggen en vergaderingen? ,,Er is lef voor nodig, dat geef ik toe. Regeltjes opvolgen is in veel gevallen makkelijker dan zelf nadenken. Maar een bedrijf als Buurtzorg van Jos de Blok, waar geen managers zijn en de verzorgenden zelf hun uren bijhouden, bewijst dat het kan. Ik geloof oprecht dat er in iedere bedrijfstak een luie manager kan zijn.”

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!