Volledig scherm
Bij de huidige gesprekken krijgt de werknemer vooral negatieve feedback te horen. © Thinkstock

Waarom we allemaal zo bang zijn voor ons eindejaarsgesprek

Meer dan een derde van de Nederlandse werknemers heeft slapeloze nachten van het eindejaarsgesprek. Ze vrezen dat de baas een te negatief beeld schetst van hun prestaties. 

Dat blijkt uit een onderzoek van organisatiebedrijf Protime, dat 1.000 respondenten tussen de 18 en 65 jaar ondervroeg, werkzaam in allerlei sectoren. 

Waar zijn we bang voor? Werknemers vrezen onder meer dat prestaties uit het laatste kwartaal veel meer onder de loep worden gelegd dan behaalde resultaten in het begin van het jaar. Hiermee ontstaat een scheef beeld van het functioneren. Ook wordt er volgens hen een te negatief beeld geschetst en wordt er weinig gekeken naar toekomstige groei.

Liever geen momentopname

35 procent van de werknemers zou graag een positievere invulling van het gesprek zien. Bij de huidige gesprekken krijgt de werknemer namelijk vooral negatieve feedback te horen. De zaken die wél goed gingen, worden daarmee naar de achtergrond gedrukt. 

Een slechte zaak, stelt Lucas Polman, directeur van Protime. ,,Het is een gemiste kans om de medewerker hiermee betrokken te houden bij de onderneming. Je verwacht van een beoordelingsgesprek toch ook wel dat er een gedeelte waardering in zit. Hoe moet je je ontwikkelen? Wat zijn je kansen voor de toekomst?” Het bedrijf ziet dan ook veel meer in een continu proces van beoordelen. ,,Wij roepen iedereen elke twee weken bij elkaar.”

Eigenwaarde

Ook in het buitenland worden de najaarsbeoordelingen met weinig vreugde ontvangen. Volgens een onderzoek uit 2007 worden medewerkers die al jarenlang hun best doen geconfronteerd met minimale fouten, die buitenproportioneel worden uitvergroot. Een emotionele klap die de eigenwaarde een flinke deuk kan geven.

Gek genoeg zijn de medewerkers die géén eindejaarsgesprek krijgen ook niet tevreden. In 22 procent van de gevallen wordt helemaal niet geëvalueerd. ,,Het baart me zorgen dat bijna een kwart van de werknemers geen beoordeling krijgt”, zegt Polman. ,,En diegenen die wel een gesprek aangaan, krijgen vooral negatieve feedback voor hun kiezen. Daar krijgt iedereen stress van.”

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de leukste artikelen op het gebied van werk en carrière.

Komt jouw beoordelingsgesprek er aan binnenkort? In de Succesminuut geeft Charlotte van 't Wout tips over hoe je dit moet aanpakken: