Volledig scherm
Suzanne Agterberg © ED

Leerling met autisme heeft brutale leerkracht nodig

EERSEL - Leraren op de basisschool en het voortgezet onderwijs hebben nog steeds grote moeite kinderen met autisme goed te begeleiden. 

Suzanne Agterberg-Rouwhorst heeft absoluut niet de behoefte haar oud-collega's in het onderwijs af te vallen. Maar erg voorzichtig zijn ze wel, vindt ze. ,,Natuurlijk is de werkdruk groot. Soms komen ouders met stapels dossiers aanzetten. En dan moet je soms keuzes maken in wat je benutten kan."

Symposium

Zij was woensdagmiddag spreekster op een symposium van het Autisme Informatie Centrum. Dat AIC, werkzaam in alle Kempengemeenten, vierde daarmee het vijfjarig bestaan met een bijeenkomst in de Muzenval in Eersel.

Agterberg is auteur van het boek ‘Autisme anders bekijken’. Zij is autismespecialist en won een prijs met het ontwikkelen van het Autismepaspoort. Daarin staat wat voor een kind van belang is. Want soms 'verzuipen' leraren in de informatie. Ze gaf het voorbeeld van een lerares die niet wist dat een leerling overgevoelig was voor aanraken. Dit veroorzaakte een grote escalatie in de pauze. Het stond wel in de rapportages, maar soms ziet een leraar door de bomen het bos niet meer. Er komt veel te veel informatie binnen."

Vaak is het dan zoeken om erachter te komen waaróm een kind met autisme doet wat het doet. ,,Dat kind vindt carnaval misschien helemaal niet leuk omdat er veel te veel prikkels op hem af komen. Of het kind komt niet aan werken toe omdat het niet weet hoe het moet beginnen. Bij elk kind werkt dat anders. Kijken vanuit een spectrumvisie betekent dat je weet dat elk kind iets anders nodig heeft! Het gebeurt dat een leraar zegt: die jongere mag dan autisme hebben, hij zit nu in havo-3 en dan moet hij gewoon van alles kunnen. Maar autisme gaat niet over, dat is een vergissing."

Keuzes maken

Suzanne stelt: “Leerkrachten mogen meer keuzes maken in de ondersteuning die ze bieden. Ze zijn soms te gehoorzaam en volgen de protocollen. Er zijn er die niet echt een beslissing durven te nemen om het eens anders te doen. Ik denk wel eens: heb eens wat meer geloof in jezelf, en maak een uitzondering voor die leerling. Kennis en begrip over autisme helpen om deze keuzes te durven maken." 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement