Volledig scherm
PREMIUM
Die Zauberflöte met Opera Zuid, regie Jorinde Keesmaat, muzikale leiding Benjamin Bayl. © Joost Milde

Amusante eigenzinnigheid in feministische Zauberflöte

recensieEINDHOVEN - Strak, verrassend, kleurrijk, beetje raar, grappig ... het zijn de woorden die, terugkijkend op Die Zauberflöte van Opera Zuid opkomen. Uiteindelijk is het in deze laatste opera van Mozart eind goed al goed, tussen acht uur en half elf gebeurt er veel waar je als luisteraar goed je hoofd bij moet houden. 

Wie: Die Zauberflöte met Opera Zuid, regie Jorinde Keesmaat, muzikale leiding Benjamin Bayl

Waar: Parktheater Eindhoven

Wanneer: donderdag 14 november 2019

Het verhaal zit vol symboliek. Vrijmetselarij, oude Egyptische goden, de kracht van natuur, de weg van duisternis naar licht, van verwarring naar wijsheid komen aan de orde. Die Zauberflöte is een multi-interpretabel verhaal, waarin regisseur Jorinde Keesmaat alle vrijheid nam. Ze maakte de drie vrouwen, Pamina, de Koningin van de Nacht en Papagena tot de belangrijkste personages, onderbrak de muziek voor haar vrouwvriendelijke visie en voerde monologen van een jonge Simone de Beauvoir toe. 

  1. Ouders hoogbegaafde Laurent (9) halen hem van TU Eindhoven na conflict
    Update

    Ouders hoogbegaaf­de Laurent (9) halen hem van TU Eindhoven na conflict

    EINDHOVEN - Alleen nog een eindproject inleveren en dan zou Laurent Simons (9) volgens zijn ouders klaar zijn met zijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven. Maar gisteren beslisten zijn ouders zijn studie onmiddellijk stop te zetten. Laurent moest bij de TU/e tóch nog veel tentamens halen om nog op zijn negende af te studeren, iets wat zijn ouders graag willen. De TU/e denkt daar anders over: ,,We zijn van mening dat een sneller tijdschema niet haalbaar is, en ongunstig is voor Laurents academische ontwikkeling.’’

In samenwerking met indebuurt Eindhoven