Ghislaine Huyben biedt als wijkverpleegkundige hulp aan mensen die langer zelfstandig thuis kunnen wonen met ondersteuning van Thuiszorg.
Volledig scherm
Ghislaine Huyben biedt als wijkverpleegkundige hulp aan mensen die langer zelfstandig thuis kunnen wonen met ondersteuning van Thuiszorg. © Kees Martens/DCI Media

Archipel Thuis: ‘Kleine gebaren naar cliënten zijn heel belangrijk’

BroodnodigEINDHOVEN - In deze coronacrisis zijn veel vakmensen onmisbaar. Zo ook Ghislaine Huyben, wijkverpleegkundige bij Archipel Thuis.

Ghislaine Huyben biedt hulp aan mensen die langer zelfstandig thuis kunnen wonen met ondersteuning van thuiszorg. Zij biedt cliënten de zorg die zij nodig hebben en weet wat er speelt bij een persoon, zodat ze snel samen kan werken met huisartsen en ziekenhuizen. De kwaliteit van leven van cliënten staat voorop en wordt ten tijde van corona nog zo goed mogelijk verzorgd.

,,De zorgverlening achter de voordeur blijft hetzelfde, maar we merken dat cliënten en samenwerkingspartners zich zeer bewust zijn van de huidige situatie. We zien bijvoorbeeld annuleringen vanuit cliënten die geen noodzakelijk zorg nodig hebben. Zij willen geen risico lopen op besmetting”, vertelt Huyben.

Hogere werkdruk

De steeds groter wordende rol van wijkverpleegkundigen heeft de afgelopen jaren voor een hogere werkdruk gezorgd. Huyben merkt dat die druk ten tijde van corona alleen maar toeneemt. ,,Voorheen konden we de hoeveelheid zorgaanvragen al niet aan en in deze periode wordt dat alleen maar schrijnender. Cliënten kunnen namelijk minder beroep kunnen doen op hun eigen netwerk. Dat geeft een enorm gevoel van onmacht”, legt Huyben uit.

Ondanks de huidige situatie blijven Huyben en haar collega’s met een warme lach de juiste zorg leveren aan hun cliënten. Volgens Huyben zijn daarbij ook de kleine gebaren heel belangrijk ,,Omdat iedereen nu wel wat positiviteit en warmte kan gebruiken, hebben we binnen ons team viooltjes uitgedeeld aan cliënten. Wat zoiets kleins al doet met je cliënten, dat geeft enorm veel motivatie’’

Binnen het team van de wijkverpleging worden alle mogelijk maatregelen getroffen om werknemers en cliënten zo goed mogelijk te beschermen tegen het virus. ,,Als ik bijvoorbeeld kijk naar de backoffice van Archipel Thuis, is er adequaat gereageerd. Zij hebben een corona-team opgezet dat alle ontwikkelingen met ons deelt. We moeten dagelijks voor 09.00 doorgeven wie van de cliënten en collega’s mogelijk besmet zouden kunnen zijn met het virus”, aldus Huyben.

Contactmomenten beperken

Quote

Gelukkig leven we in een tijdperk van videobel­len, zodat we onze naasten wel op afstand kunnen blijven zien.

Ghislaine Huyben, Wijkverpleegkundige Archipel Thuis

Materialen, die erg schaars zijn, worden gecoördineerd verstrekt zodat deze niet onnodig ingezet worden. ,,Dat blijft een lastig punt, omdat niet iedereen wordt getest op corona”, merkt Huyben op. ,,Iedereen met symptomen wordt door de huisarts beschouwd als coronapatiënt, terwijl dit ook griep kan zijn. Om geen risico te nemen wordt vaak geschakeld met familie, zodat contactmomenten met cliënten beperkt kunnen worden.”

Huyben zoekt zelf balans in deze periode. Ze heeft een dochtertje van anderhalf jaar en die kan nu niet naar de opvang. ,,Mijn partner en ik werken allebei full-time, maar we hebben gelukkig een manier gevonden waarop altijd een van ons thuis kan werken. Ik mijd ook alle activiteiten naast werk en boodschappen doen. Ik ben heel voorzichtig met mijn gezin en de cliënten waarvoor ik zorg. Gelukkig leven we in een tijdperk van videobellen, zodat we onze naasten wel op afstand kunnen blijven zien.”

In samenwerking met indebuurt Eindhoven