Volledig scherm
© Bert Jansen

'Automobilist is niet gewend aan voorrang fietsers zoals op kruising Bilderdijklaan/Wal'

EINDHOVEN - Eindhoven bepaalt dinsdag wat er moet gebeuren om de kruising Bilderdijklaan/Wal veiliger te maken, nadat daar een fietsster verongelukte. Dat is niet gemakkelijk, zeggen deskundigen. 

Ze vormen een bekend probleem voor weginrichters: de plekken waar fietsers voorrang hebben op automobilisten. Die leveren vaak extra gevaar en veel onduidelijkheid voor de weggebruikers op. Dat is opnieuw gebleken op de kruising van de Bilderdijklaan met de Wal, in het centrum van Eindhoven. Alleen een ongelijkvloerse kruising is een echt veilig alternatief. Maar daar is niet niet overal ruimte voor en bovendien is het heel duur. 

"Bij alle andere oplossingen kunnen we slachtoffers niet helemaal uitsluiten", zegt Atze Dijkstra, onderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid in zijn algemeenheid over kruispunten van fietspaden en wegen waar het langzaam verkeer voorrang heeft. Het is aan de gemeente Eindhoven om dinsdag een besluit te nemen over extra maatregelen op het kruispunt bij het Van Abbemuseum, na het ongeval van 5 januari. Afgelopen weekeinde overleed het slachtoffer, de 58-jarige Ellen Wokke. 

Opgejaagd

Quote

Ik zag het niet gebeuren, maar hoorde wel de klap. Verschrik­ke­lijk

Een getuige van het ongeval op de kruising Bilderdijklaan/Wal

"Het probleem is dat automobilisten gewoon niet gewend zijn aan fietsers die voorrang hebben. Als ze al snelheid minderen om goed om zich heen te kijken worden ze vaak opgejaagd door verkeer dat achterop komt", zegt Hillie Talens van CROW, het kenniscentrum voor de inrichting van de openbare ruimte. Wie als berijder een voorrangsroute nadert, komt bovendien ogen tekort. "Een klassiek probleem", stelt Dijkstra. 

"Als ze al op fietsers letten, is het niet zeker dat ze iedereen zien. Zeker als het een fietspad met tweerichtingsverkeer is, zoals in dit geval. Dan is rechts kijken niet voldoende", zegt de onderzoeker van het SWOV. Ook verlichting is volgens Dijkstra erg belangrijk op zo'n kruising, iets waar bijvoorbeeld een getuige die het ongeluk zag gebeuren over klaagt. ,,Het is na het Stadhuisplein een donker gat waar je in terechtkomt", zegt de man. Hij heeft getuigd tegen de automobilist die het dodelijke ongeluk veroorzaakte. Volgens de inwoner van de binnenstad reed de Audi veel te hard, wat slingerend en met piepende banden richting voorrangskruising voor fietsers. "Ik zag het niet gebeuren, maar hoorde wel de klap. Verschrikkelijk." 

Snelheid eruit

Als het zo problematisch is, die combinatie auto's en fietsers, wat moet er dan gebeuren aan de kruising? Richtlijnen heeft het CROW nog niet geformuleerd, daarvoor is de situatie nog te nieuw, zegt Talens. Ze zijn er wel druk mee bezig, want het fenomeen rukt snel op. Zij adviseert in ieder geval de snelheid van de auto's eruit te halen. Met Dijkstra raadt ze aan óf het fietspad verhoogd aan te leggen óf een stevige drempel érvoor op te werpen, want met borden en haaientanden alleen lukt het niet om het gemotoriseerd verkeer te dwingen langzaam te rijden. Een plan waar ook de Eindhovense Fietsersbond voor is. Of je moet er een rotonde, verkeerslichten of een ongelijkvloerse kruising aanleggen. Ledlichtjes die de automobilist waarschuwen misschien, zoals bij de TU/e en de rotonde Beemdstraat/Kasteellaan in Eindhoven? ,,Interessant, maar daarvan is nog niet aangetoond dat het werkt", constateert Dijkstra nuchter. 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven