Bedrijfsleven Zuidoost-Brabant hamert op snelle verbreding van hele A67
EINDHOVEN/HELMOND - Eind november moet duidelijk worden welke maatregelen nodig zijn om de doorstroming op de overvolle A67 tussen Eindhoven en Venlo te verbeteren.
Als het aan het bedrijfsleven in Zuidoost-Brabant ligt, wordt de snelweg verbreed naar tweemaal drie rijstroken, over de volle 45 kilometer. Maar laat dat nu slechts één van de opties zijn.
Op het provinciehuis in Den Bosch werd gisteren het voorkeursalternatief voor de A67 besproken. De programmaraad van Smartwayz, waarin gemeenten, provincie, rijkswaterstaat, kennisinstellingen en marktpartijen zijn vertegenwoordigd, brengt op 21 november haar advies uit over de benodigde maatregelen.
Financiering
Verkeersminister Van Nieuwenhuizen neemt daarna een besluit over wat er met de A67 moet gebeuren: uitbreiden -al dan niet gedeeltelijk- met een derde rijstrook, in combinatie met 'slimme technologische oplossingen', zoals met elkaar communicerende auto's. Gedeputeerde Van der Maat, voorzitter van de programmaraad, wilde er gisteren nog niets over kwijt. De gesprekken, onder meer over de financiering, zijn nog niet afgerond.
Het zal hoe dan ook nog zeker vijf jaar duren voordat gestart wordt met de verbreding. Voor het bedrijfsleven is een verbreding in beide richtingen naar drie rijstroken een harde voorwaarde. Volgens VNO-NCW Brabant-Zeeland, voorheen de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging, is dat 'de enige robuuste oplossing'.
In één keer
VNO-NCW ijvert voor de variant waarbij het hele traject tussen Eindhoven en Venlo in één keer wordt aangepakt. Andere onderzochte mogelijkheden zijn om in eerste instantie alleen het stuk tot aan Asten driebaans te maken, en het aanleggen van een 'weefvak' tussen Eindhoven en Geldrop. Daarbij wordt een derde strook aangelegd, die door middel van belijning gescheiden is van de andere twee. Weinig zinvol, stelt woordvoerder Jan van Mourik: ,,Want dan rijd je je vervolgens bij Geldrop toch weer in een fuik."
De gefaseerde aanpak, waarbij in eerste instantie het traject tot aan Asten wordt verbreed, is bespreekbaar, zegt Van Mourik. ,,Maar dan moet die tweede fase, naar Venlo, wél zo snel mogelijk volgen."
De congestieproblemen op de A67 vormen een steeds grotere kostenpost
Transportbedrijven klagen al jaren over de dramatische doorstroming en de vele ongevallen die daarvan het gevolg zijn. Van den Broek Logistics uit Helmond heeft dagelijks tachtig trucks op de weg. Directeur Karel van Rooij vreest voor de variant waarbij alleen het stuk tot aan Geldrop wordt aangepakt. ,,Helmond en Zuidoost-Brabant komen dan in een nog grotere fuik te zitten." Een groot knelpunt rondom Helmond ontstaat volgens hem al als de verbreding van de N279 tussen Asten en Veghel naar tweemaal twee rijstroken geschrapt wordt. Van Rooij: ,,De congestieproblemen op de A67 vormen een steeds grotere kostenpost voor ons. Dan hebben we het over tonnen per jaar, allemaal stilstandschade."
Kransslagader
Ook volgens zijn collega Mark van Mierlo van A. Kanters Logistiek uit Someren-Heide is de nood na jaren van discussie en overleg over de A67 'erg hoog'. Van Mierlo schat de economische schade voor zijn bedrijf als gevolg van de vertragingen op zo'n 35.000 euro per jaar. ,,Die weg is een kransslagader voor de regionale economie. En die is aan het dichtslibben."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Directeur NXP staat ‘niet te juichen’ om opknippen chipindustrie
EINDHOVEN - De chipindustrie is in tientallen jaren uitgegroeid tot een wereldwijd opererend en efficiënt systeem. Dat systeem opknippen is een slecht idee, vindt de directeur van NXP. -
PREMIUM
PSV moet vol aan de bak om op het nippertje twee aanwinsten te kunnen presenteren
Bij PSV was het de afgelopen maand niet meer rustig na de verkoop van Cody Gakpo. Dinsdag moet de transferperiode met een flinke impuls worden afgesloten, met twee topaanwinsten voor de Eindhovense club. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
Met video3
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
PREMIUMMet video2
Halve eeuw terug telde Philips 100.000 werknemers, nu zijn het er slechts 10.000
Weer een nieuwe topman bij Philips die het mes in de organisatie zet. Duizenden mensen verliezen hun baan. In Nederland zakt het personeelsbestand onder de 10.000. Wat blijft er nog over van het roemruchte elektronicaconcern?
-
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
-
-
LEZERSBRIEVEN
Brieven | Kinderen opvoeden met natuur, ook herten | Compensatie geluidshinder op kosten belastingbetaler
EINDHOVEN - Lezers van het ED en ed.nl kunnen een ingezonden brief sturen via Opinie@ed.nl. Hieronder een selectie van de lezersbrieven die dinsdag 31 januari in de krant verschenen. -
PREMIUM
Genexis gaat hard met glasvezelkastjes: Eindhovens bedrijf neemt leiding in Zweeds fusieconcern
EINDHOVEN - Glasvezelmodembedrijf Genexis uit Eindhoven versterkt zijn positie binnen de Zweedse groep waarvan het in 2018 onderdeel werd. Genexis-directeur Gerlas van den Hoven gaat fusiebedrijf Genexis Group leiden.
In samenwerking met indebuurt Eindhoven