Volledig scherm

Belgen en Duitsers zijn goud waard voor Zuidoost-Brabant

EINDHOVEN - Het toerisme in Brabant draait als een tierelier. Met name Belgen en Duitsers zijn trouwe gasten, ook in deze regio. Maar hoe leg je ze in de watten?

Ze komen massaal, willen luxe en comfort en trekken daarvoor gretig de portemonnee. Duitsers en met name Belgen weten deze regio steeds beter te vinden. Maar hotels, restaurants en winkels profiteren daar nog veel te weinig van. Een menukaart in het Duits is een zeldzaamheid in de Eindhovense binnenstad en de kennis in de horeca en detailhandel over de gewoonten en wensen van de Duitsers is vaak onder de maat. Kortom, er is nog een wereld te winnen. Want als ze vaker terugkomen, het liefst met familie of vrienden, is dat kassa voor de lokale economie.

Eerst even de cijfers. In de eerste maanden van dit jaar kwamen volgens het CBS dertien procent meer toeristen naar ons land. In 2006 waren Duitsers en Belgen beiden goed voor iets meer dan 400.000 hotelovernachtingen in Brabant. In 2016 waren dat er alleen al uit België meer dan een miljoen. De groei van hotelovernachtingen van Duitsers was iets minder spectaculair. In 2016 waren het er net geen 600.000. Cijfers waarin dagrecreanten niet eens zijn meegenomen.

Potentie

Wie in het weekend door de Eindhovense binnenstad wandelt concludeert al snel dat met name Belgen hier graag komen winkelen. Wat betreft de Duitsers is er nog veel potentie, stelt Michaëla Röstel van Erfolgreich. Dat is een bureau gespecialiseerd in de Duitse markt voor toerisme.

,,Duitsers spreken vaak nauwelijks Engels, maar veel hotels en restaurants hebben geen Duitstalige folders of menukaart. In Zeeland en Limburg doen ze dat beter", zo legt Röstel uit. De Duitser is bovendien vrij ouderwets en lang niet zo 'online' als dat wij gewend zijn. Betalen doen ze het liefst contant. ,,En afspraak is afspraak", bezweert Röstel. ,,Boekt de Duitser een hotelkamer met uitzicht op de skyline van Eindhoven, dan neemt hij geen genoegen met een alternatief. Over onacceptabel gesproken: Je of jij is uit den boze. Zelfs bij jongere gasten. In Duitsland is het Sie."

Folder

Maar hoe haal je die Duitser nou naar jouw hotel of restaurant? ,,Allereerst met goede en uitgebreide informatie. Over het hotel, maar zeker ook over de omgeving. En dan geen Google Translate-vertaling van de Nederlandse website", waarschuwt de van oorsprong Duitse. ,,Nog liever hebben ze een echte folder. Die kunnen ze dan ook meteen doorgeven aan familie en vrienden. Want de Duitse gast is trouw en ze hebben veel vakantiedagen. Mijn ouders gingen vijftien jaar naar hetzelfde hotel in dezelfde plaats. Daar ga ik nu met mijn kinderen ook weer heen. Als iets goed is, waarom dan verder zoeken?"

En ook wat betreft het aanbod heeft de Duitser andere wensen. ,,Als lunch een warme hap bijvoorbeeld. De Mittagstisch. Het liefst grote porties met een ijsje met choco- of discodip toe. Kennen ze in Duitsland niet, maar vinden ze fantastisch."

Eten

Dan de Belgen. Voor deze groep draait het vooral om eten en drinken, zo stelt Joline Vriens van Visit Brabant. ,,Als een Belg terugkomt van vakantie is het de eerste vraag die familie en vrienden stellen. Hoe was het eten?"

Dat eten en drinken doet de Belg het liefst de hele dag. Een trappist om 11.00 uur? Geen probleem. Liever dan een tas koffie met gebak. ,,Vervolgens lekker wijn bij de lunch, de Belg neemt er de tijd voor. Op een fooi hoef je overigens niet te rekenen. Dat kennen ze niet", aldus Vriens. ,,Wie echt wil weten of ze tevreden zijn moet in gesprek. Van nature klagen Belgen niet. Ik ken een verhaal van Belgische gasten die hun hele verblijf op een donkere hotelkamer zaten omdat het licht kapot was. Ze willen niet tot last zijn."

Maar een tevreden Belg is goud waard, zo stelt Vriens. ,,Als een Belg tevreden naar buiten loopt, zit het een week later zomaar vol met andere Belgen."

Vroeger ook al naar Eindhoven

Nancy en Lotte Trippaers, moeder en dochter, komen geregeld een dagje shoppen in Eindhoven. ,,We wonen vlakbij, in Peer. Ik kwam vroeger ook altijd al naar Eindhoven om te winkelen, toen was het ook nog goedkoper. Dat is nu niet echt meer", zegt Nancy Trippaers. Lotte Trippaers: ,,Hasselt is voor ons ook dichtbij, maar Eindhoven is gezelliger. Hier zijn alle soorten winkels dicht bij elkaar wat wel makkelijk is."

Volledig scherm
Nancy en Lotte Trippaers © Inge Fransen

Maandelijks inkopen in Eindhoven

,,Even een pauze", zegt Tinne Jardot lachend terwijl ze een sigaret opsteekt voor de ingang van de Primark. ,,Ik ben samen met mijn dochter en stiefdochter kerstkleren kopen. In Eindhoven is het veel fijner winkelen; meer keuze, goedkoper en heel andere kleding dan in België. Ik kom ongeveer één keer in de maand hier inkopen doen. We komen uit Arendonk, aan de Nederlandse grens, dus het is ook nog eens dichtbij.'' 

Volledig scherm
Tinne Jardot © Inge Fransen

Bezoekers geven samen 2,4 miljard uit

De enorme groei van het aantal toeristen in Brabant kreeg in 2014 een boost met de oprichting van Visit Brabant: de promotiesite van de vrijetijdssector in Brabant. Vandaag de dag besteden binnen- en buitenlandse bezoekers ruim 2,4 miljard euro aan vakanties, dagjes uit, recreatie en zakelijke bezoeken. 25 procent meer dan in 2014. Met name buitenlandse bezoekers van congressen en beurzen besteden veel in Brabant. Gemiddeld bijna 300 euro per dag.

René Veldhuizen, centrummanager in Bladel, ziet wel ruimte voor verbetering. ,,Maar Bladel is geen Zeeland. Zo'n menukaart waar de gast door tien talen moet bladeren is hier geen meerwaarde. Maar het is goed om je bewust te zijn van andere gewoonten. België is maar vijf kilometer verderop maar het is een wereld van verschil. Een Belg klaagt niet, maar vertelt thuis hoe slecht het was."

Ludo de Jong, hoteldirecteur van het nieuwe NH Hotel aan de Vestdijk, merkt dat Duitsers en Belgen vooral hun restaurant erg waarderen. ,,En dan boeken ze aanvullend een hotelkamer. We hebben een continu wisselende kaart dus dan is een vertaling in meerdere talen lastig. Het moet wel goed zijn. Wel hebben we personeel dat vloeiend Duits spreekt."

Volledig scherm
Ludo de Jong, hoteldirecteur NH Hotel Eindhoven © NH Hotels
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven