Volledig scherm
Het kantongerecht op het Stadhuisplein (archieffoto ter illustratie) © Jean Pierre Reijnen

Boze bewoner Wilgenhof en Vitalis bij rechter Eindhoven voor geschil over zorgservicekosten

EINDHOVEN - Eindhovenaar Ad van Bommel (89) betaalt al jaren geen zorgservicekosten voor zijn appartement in Wilgenhof. Vitalis eist een kleine 4000 euro aan achterstallige betalingen op. Beide partijen troffen elkaar maandag bij de kantonrechter.

,,Ik ben erin geluisd.” De 89-jarige Van Bommel bleef het  maandag herhalen bij de kantonrechter in Eindhoven, waar hij was gedaagd door Vitalis Zorggroep. De krasse bejaarde woont sinds juli 2016 in het appartement en betaalt daarvoor netjes zijn huur aan Wooninc. Echter, de zorgservicekosten aan Vitalis Zorggroep weigert hij al ruim twee jaar te voldoen. Volgens Van Bommel heeft hij destijds, bij het afsluiten van het contract met WoonincPlusVitalis, geen enkele uitleg gekregen over die servicekosten en plaatste hij ‘onder protest’ zijn handtekening. 

Krom

Binnen dat zorgservicepakket betalen de bewoners aan Vitalis voor diverse zaken, zoals een personen-alarmeringssysteem, de receptie, administratie, groepsactiviteiten en gebruik van de horeca. Van Bommel wil daar niet voor betalen, omdat hij naar eigen zeggen geen enkele van deze diensten afneemt. ,,Ik ben erin geluisd. Zoals veel meer bewoners van Wilgenhof. Ik ben de enige die recht wil zetten wat krom is.” Krom is volgens hem bijvoorbeeld het maandelijks bedrag dat bewoners kwijt zijn voor het gebruik van het restaurant, terwijl bezoekers gratis binnen kunnen. 

Eerder heeft Vitalis geprobeerd om de zaak op te lossen, door Van Bommel een andere woning aan te bieden waar geen servicekosten verschuldigd zijn. Vorig jaar juli kreeg hij vijf alternatieven voorgelegd, zegt Vitalis. Daar had Van Bommel geen oren naar. ,,Dan moet ik ook nog eens voor de verhuiskosten opdraaien. Bovendien wil ik hier niet weg.” Ook tijdens de zitting kreeg hij het aanbod te verhuizen, waarbij mogelijk gedeeltelijke kwijtschelding van de achterstallige kosten kan worden overeengekomen.   

Grote moeite

Rechter J. Roeterdink had grote moeite met het verhaal van de boze bewoner. Hij benadrukte dat Van Bommel drie jaar terug immers wel zijn handtekening heeft geplaatst onder het contract met Vitalis. ,,U bent daar aan gebonden, of u die diensten nu afneemt of niet. Bovendien: u heeft de eerste negen maanden ook netjes betaald.”

Van Bommel -die zijn eigen verdediging voerde- bleef herhalen dat hij in juli 2016 ‘onder protest’ die  handtekening had gezet.  ,,Anders zou ik het appartement waarschijnlijk ook niet gekregen hebben", zei hij. De bewoner verweet Vitalis Zorggroep dat zij destijds niet zou hebben verteld waar hij voor tekende. Volgens Nardi Kortstee, directeur wijkzorg bij Vitalis, klopt dat niet en worden alle aspirant-bewoners vooraf duidelijk geïnformeerd, onder meer tijdens gesprekken en met een brochure. Bewoners die tijdens de zitting aanwezig waren, ontkenden dit met klem. ,,Wij hebben nooit een brochure gehad.” De uitspraak volgt op 25 juli. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen