Volledig scherm
Een Bravoflex-busje in Helmond.

Bravoflex start op 9 december in Eindhoven, Veldhoven en Waalre

EINDHOVEN - Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling van busmaatschappij Hermes op 9 december gaan flexbusjes rijden in Eindhoven-zuid, Veldhoven, Aalst en Waalre.

Vanaf eind vorig jaar rijden de busjes al in Helmond rond. Hierbij kunnen reizigers met een app, via de website van Hermes of telefonisch een rit met Bravoflex ‘bestellen'. De bussen rijden vanaf iedere willekeurige halte op afroep rechtstreeks naar een halte naar keuze. 

In Eindhoven-zuid, Veldhoven en Waalre, wordt Bravoflex in het eerste jaar toegevoegd aan het reguliere busvervoer. Buslijnen blijven dus -in elk geval volgend jaar- in stand. De gemeenteraden van Eindhoven en Waalre begroetten het plan onlangs met de nodige scepsis en kritiek. Onder meer werd gevreesd voor opheffing van lijnen, in ruil voor Bravoflex. 

Schoenen

Daar hoeven de reizigers vooralsnog niet voor te vrezen, benadrukt een woordvoerder van Hermes. Uit de gebruikscijfers van reguliere buslijnen én Bravoflex in het komend jaar moet blijken of er daarna ingrepen nodig zijn. Dat kan in het uiterste geval het schrappen van een lijn inhouden maar ook een gedeelte ervan óf het niet laten rijden van de reguliere bus op momenten dat de bezettingsgraad te wensen overlaat, aldus de woordvoerder. Een werkgroep waarin de provincie, betrokken gemeenten en het Reizigers Overleg Brabant zijn vertegenwoordigd, buigt zich hier in de tweede helft van volgend jaar over. ,,We gaan heel zorgvuldig naar de gebruikscijfers van zowel de reguliere bussen als die van Bravoflex kijken. We gaan geen goede schoenen inruilen voor schoenen waarvan we nog niet weten hoe ze presteren.” 

Quote

We zien een duidelijk stijgende lijn, maar hebben nog een flinke stap te maken

Woordvoerder Hermes

In Helmond is Bravoflex populair, constateert Hermes in een persbericht. De vervoerder spreekt van een ‘succesvolle start’. Maar dat blijkt niet echt uit een recente tussenevaluatie van de vervoerder, die onlangs door het Helmonds college werd gedeeld met de gemeenteraad. In de eerste zes maanden van dit jaar stapten tot zo'n 85 mensen per dag in de flexbus, waar Hermes in het kader van een rendabele exploitatie streeft naar ruim het dubbele aantal.  Het busbedrijf heeft er volgens de woordvoerder ‘alle vertrouwen in’ dat op termijn meer reizigers in de flexbusjes zullen stappen. ,,We zien een duidelijk stijgende lijn, maar we hebben nog een flinke stap te maken", erkent hij. 

Ritprijs

Voor een rit met Bravoflex betaalt de reiziger in Helmond drie euro. Dat blijft het komend jaar ook zo, dankzij een financiële injectie van de gemeente Helmond van 15.000 euro. In Eindhoven-zuid, Veldhoven en Waalre wordt geen standaard ritprijs geheven, maar wordt de afgelegde afstand in rekening gebracht. Een gemiddelde rit van zo'n vierenhalve kilometer kost dan 4,30 euro. Het maximumtarief voor een rit bedraagt zeven euro. 

  1. Toon Gerbrands kiest bij PSV voor ethiek: ‘Ethiek boven transparantie’

    Toon Gerbrands kiest bij PSV voor ethiek: ‘Ethiek boven transparan­tie’

    De bekeruitschakeling tegen NAC is bij PSV keihard aangekomen en zorgt voor nieuwe reuring na een toch al belabberd seizoen. Veel van wat er bij PSV gebeurt, lag en ligt door de slechte resultaten inmiddels onder een vergrootglas, tot aan de dokters en diëtiste toe. De bestuurders van de Eindhovense club liggen hier en daar onder vuur, maar vinden niet dat er olie op datzelfde vuur gegooid moet worden. Algemeen directeur Toon Gerbrands voelt totaal niet de behoefte om overal op te reageren, maar wil desgevraagd toch ingaan op enkele kwesties die het Eindhovens Dagblad aansnijdt. ,,Ethiek is voor mij veel belangrijker dan terugslaan of interne codes schenden.” Hij hoopt na een zware periode op eendracht, die in de clubhistorie altijd macht in plaats van machteloosheid maakte.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven