Het plan van buschauffeur Will Geurds: een dubbeldeks busstation.
Volledig scherm
Het plan van buschauffeur Will Geurds: een dubbeldeks busstation.

Busstation Neckerspoel barst uit zijn voegen

EINDHOVEN - Busstation Neckerspoel in Eindhoven heeft de grenzen van zijn capaciteit bereikt. Vooral sinds de komst van meer stads- en streekbussen, vanaf 14 december, kraakt het station in zijn voegen. De gemeente studeert op een oplossing.


Voor Will Geurds, ruim twintig jaar buschauffeur, is de oplossing helder: maak van Neckerspoel een dubbeldeks station. Inclusief uitgang vanaf het NS-perron naar het bovenste bussendek. Geurds heeft zijn idee, compleet met ontwerpschets, onlangs ingediend bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven.


Wethouder Erik van Merrienboer, tevens portefeuillehouder Verkeer en Vervoer bij het SRE, kent het plannetje van Geurds en staat er niet direct afwijzend tegenover. "Onlangs ben ik met een gezelschap naar Madrid geweest, waar ze ook een meerlaagse ov-ontsluiting hebben. Aan zo'n oplossing moet je zeker willen denken. Maar, het is wel een héél forse financiële opgave."

Dat er iets moet gebeuren aan Neckerspoel staat ook volgens de wethouder buiten kijf. "Soms knijp je je handen dicht, als je ziet wat er gebeurt. " De drukte is volgens hem niet alleen toe te schrijven aan de extra bussen, ook het NS-station is veel drukker geworden. Ook met het oog op de door het college voorgestane groei van het busgebruik met jaarlijks vijf procent, is een verbouwing van Neckerspoel bittere noodzaak, aldus Van Merrienboer. Volgens de wethouder wordt dit meegenomen in een totaalplan voor de herontwikkeling van het station en omgeving. "Als je alleen het busstation aanpakt, is dat een héle dure grap."


Over de kosten heeft buschauffeur Geurds nog niet echt nagedacht. "Daar ga ik ook niet over." De vroegere BBA-medewerker signaleert enkel het knelpunt, zegt hij. "Ik zie elke dag de problemen. Het stationneke is gewoon te klein. Het is één grote warboel, er komen daar nu veel te veel bussen op één plek samen. En als je als chauffeur je bus even weg wilt zetten, om een kopje koffie te gaan drinken, is er geen plek." Volgens Geurds is een dubbeldeks busstation een 'logische keuze'; "Je kunt daar verder geen kant op, ook niet omlaag, gezien de hoge grondwaterstand hier." Ook volgens Fred Tilburgs, regiomanager bij Hermes, is een ombouw wenselijk en wel 'zo spoedig mogelijk'. "Het loopt duidelijk tegen zijn grenzen aan." Over de dranghekken, die ter beveiliging van de wachtende reizigers zijn neergezet, wordt verschillend gedacht. Tilburgs: "Ik hoor positieve verhalen van chauffeurs, maar ook geluiden dat jeugd ze verschuift."

Busstation Neckerspoel in Eindhoven, gezien vanaf het Kennedy Business Center. foto Kees Martens
Volledig scherm
Busstation Neckerspoel in Eindhoven, gezien vanaf het Kennedy Business Center. foto Kees Martens

In samenwerking met indebuurt Eindhoven