Volledig scherm
Directeur DDW Martijn Paulen op Strijp S in Eindhoven © FotoMeulenhof

DDW is een goudmijn voor Eindhoven

EINDHOVEN - De Dutch Design Week levert Eindhoven volgens onderzoek tientallen miljoenen euro’s op: via directe bestedingen in horeca en winkels, maar ook nieuwe banen.

Bezoekers van de Dutch Design Week (DDW) gaven tijdens de afgelopen editie samen bijna 15 miljoen euro uit in cafés, restaurants, winkels en hotels. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Dynamic Concepts. Dat de DDW een grote waarde heeft voor Eindhoven, was al wel bekend. Nu is voor het eerst ook concreet onderzoek naar de effecten gedaan. Het meeste geld, ruim 5 miljoen euro, werd besteed in cafés en restaurants.

De economische waarde voor de stad is nóg groter. ,,Zo is alleen de mediawaarde, gratis publiciteit voor het evenement, zijn deelnemers en Eindhoven, al 17 miljoen euro waard”, vertelt directeur Martijn Paulen van de Dutch Design Foundation (DDF), de organisator van de DDW. De bestedingen in de horeca, winkels en hotels werken als een vliegwiel, legt hij uit. ,,Want ook die ondernemers investeren weer. Denk aan hun inkopen bij groothandels en de inhuur van personeel. De aanwezigheid van de DDW levert 108 banen op.”

Quote

Alleen de mediawaar­de, gratis publici­teit voor de DDW, haar deelnemers en Eindhoven, is al 17 miljoen euro.

Martijn Paulen

Het evenement trok een record van 335.000 bezoekers met 110 locaties en 610 exposities. Voor het onderzoek werden 1.200 enquêtes afgenomen. Alleen uitgaven van bezoekers die hier specifiek voor het evenement waren, zijn meegenomen in de berekening. 

De uitkomsten verbazen Paulen niet. ,,Mijn verwachtingen zijn bevestigd. Maar we zijn nog niet klaar. Het onderzoek wat er nu ligt gaat vooral over de toeristische impact maar ook bij het organiseren zijn uitgaven gemoeid. Dan denk ik aan de bouwmarkten waar ze de materialen voor stands niet aangesleept krijgen en locaties die afgehuurd worden. Nog interessanter vind ik wat het de deelnemers zelf oplevert. Want uiteindelijk is het ons daar om te doen. Hoeveel opdrachten halen ze binnen dankzij de DDW."

Volgens Paulen liggen de bestedingen tijdens de DDW zo hoog omdat bezoekers relatief lang blijven. ,,Een dag of langer. Dan eten ze een paar keer, blijven ze overnachten en combineren het met een dagje winkelen. We trekken bovendien steeds meer internationale bezoekers en die spenderen het meest. In 2016 was dat nog 12,5 procent van alle bezoekers, in 2017 kwam al 19,4 procent uit het buitenland. Uit meer dan zestig verschillende landen." De DDW is volgens Paulen sowieso allesbehalve een lokaal feestje. ,,Ruim tachtig procent van de bezoekers komt van buiten Eindhoven. Bijna 65 procent zelfs van buiten Brabant." 

Quote

Ruim tachtig procent van de bezoekers komt van buiten Eindhoven. Bijna 65 procent zelfs van buiten Brabant

Martijn Paulen

Het onderzoek van Dynamic Concepts werd gedaan in opdracht van de DDF en stadsmarketingorganisatie Eindhoven 365. Er werd ook gekeken naar de waardering van bezoekers voor de DDW. Ook wat dat betreft kan het niet op voor de organisatie. Bijna 95 procent is enthousiast tot lovend over het evenement. Zelfs van de zes procent die de DDW negatief beoordeelde laat bijna de helft weten dit jaar weer terug te komen. 

Volgens Benjamin Nicholson van Dynamic Concepts blijkt uit het onderzoek dat de DDW bezoekers ieder jaar weer positief weet te verrassen. ,,Het publiek is erg tevreden en positieve bezoekers geven gemiddeld 20 procent meer uit." Wat betreft de internationale aantrekkingskracht: ,,Bezoekers uit meer dan zestig landen is voor Nederlandse begrippen ongekend."

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven