Volledig scherm
Nu kan het verkeer op de Vestdijk bij de kruising Kanaalstraat-Ten Hagestraat nog rechtdoor. Straks niet meer (afbeelding rechts). © FotoMeulenhof

De Vestdijk afsluiten? Wie bedenkt dat?

EINDHOVEN - Eén van de drukste wegen in het centrum van Eindhoven wordt afgesloten. Waarom? En wat zijn de gevolgen?

De Vestdijk afsluiten voor doorgaand verkeer en versmallen tot één rijbaan? Zijn ze nou helemaal gek geworden? Dat is een veelgehoorde reactie als de plannen van de gemeente Eindhoven met de binnenstedelijke verkeersader ter sprake komen.

Bij veel inwoners roepen die maatregelen een beeld op van autootje pesten met ellenlange files en chaos in de stad als gevolg. Winkeliers vrezen voor hun nering omdat de binnenstad onbereikbaar wordt. Vorige week bleek, net voordat vanaf maandag 22 mei de afsluiting en versmalling als tijdelijke praktijkopstelling worden gerealiseerd, dat er twee miljoen tekort is om de hele klus definitief te klaren. Verantwoordelijk wethouder Mary-Ann Schreurs doet het tekort af met een mededeling, zonder verdere uitleg. Genoeg aanleiding voor de oppositie onder leiding van de VVD om dinsdagavond het college ter verantwoording te roepen.

Stimuleren fietsverkeer
Maar hoe zat het eigenlijk ook al weer? Waarom werd er eigenlijk niet meer gediscussieerd over het principe of de afsluiting door moet gaan? Dat heeft te maken met een eerder besluit van de raad, uit november 2013. Toen stemde een meerderheid voor de nota 'Eindhoven op Weg' waarin de verkeersontwikkelingen van de komende decennia omschreven werden. Stimuleren van fiets- en voetgangersverkeer en openbaar vervoer, terugdringen van de auto, onder meer uit de binnenstad en het tegengaan van doorgaand verkeer op de binnenring in de stad.

De zaak is vervolgens acuut geworden door de constatering dat de luchtvervuiling enorm is in de binnenstad, met name op de Vestdijk. Zo erg dat mogelijk ook nieuwe woningbouwprojecten bedreigd worden: het leefklimaat is te slecht om er te wonen. Eindhoven kreeg voor het oplossen daarvan subsidie van het Rijk van 3,5 miljoen euro. Maar dan moest het werk wel vóór 2018 beginnen.

Het college dat in 2014 aantrad, kwam in 2016 met het plan om de luchtkwaliteit te verbeteren. Wethouder Schreurs benadrukt dat wezenlijke verbetering alleen mogelijk is als het doorgaand verkeer wordt gestopt. Een 'knip' - het fysiek onmogelijk maken om rechtdoor te rijden - bij de kruising Kanaalstraat-Ten Hagestraat is dé oplossing. Daarmee kan 60 procent van het verkeer dat nu rechtdoor de binnenstad uit rijdt, geweerd worden. Dan kan de weg ook versmald worden tot één rijbaan en gaat de maximumsnelheid terug naar 30 kilometer per uur.

Fietsers
Door de herinrichting komt er ook meer ruimte voor fietsers en voetgangers en voor meer groen in de binnenstad. De nieuwe Vestdijk is dan ook geen blokkade meer voor een bezoek aan oostkant van de binnenring, waar publiekstrekkende plannen als de Groene Toren, het Van der Meulen Ansems-terrein, Mariënhage en NRE-terrein worden ontwikkeld. Gaat dat niet ten koste van de bereikbaarheid van de binnenstad? Dat is wel de angst van veel winkeliers, politici en Eindhovenaren. Het schrikbeeld waar zij op wijzen is de Aalsterweg: daar staat elke dag een fikse rij auto's sinds de aanleg van de busbaan en de versmalling van de weg. Maar het college van B en W wijst er juist op dat in de plannen voor de Vestdijk juist veel (doorgaand) verkeer eraf gehaald wordt.

Bereikbaar
Uitgangspunt van het plan is bovendien dat de Heuvel-parkeergarage en bijvoorbeeld hotel Pullman Cocagne bereikbaar blijven voor verkeer. De Kanaalstraat wordt dan ook een belangrijke ader voor verkeer de stad in, richting station. Want wie straks dat deel van het centrum met de auto wil bereiken, zal moeten omrijden. En daar zit dan een knelpunt: volgende week wordt gestart met de werkzaamheden aan de Vestdijk, het werk aan alternatieve routes, via Kanaalstraat/Kanaaldijk-Zuid de stad in en via Breitnerstraat/Dirk Boutslaan de stad uit, gaat nog wel een jaar duren.

De VVD, ooit wel voorstander van Eindhoven op Weg, ziet daar nu juist een groot probleem: het alternatief is niet klaar. Bovendien betwijfelt de partij of het wel zo erg is met de luchtvervuiling. Het middel is erger dan de kwaal, zei commissielid Tom Meylink.

En de Vestdijk is pas het begin: ook andere wegen rond het centrum, zoals de Keizersgracht/Wal en de Mauritsstraat, moeten ooit aan de beurt komen. En ook daar gaat dezelfde discussie spelen: het bereikbaar houden van de binnenstad zonder doorgaand verkeer.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen