Volledig scherm
Voor de service- en informatiebalies in de terminal van Eindhoven Airport vormden zich lange rijen. © Rob Burg

Dichte mist teistert Eindhoven Airport, vluchten uitgesteld of geannuleerd

UPDATEEINDHOVEN - Dichte mist zorgt zaterdag voor urenlange vertragingen, omgeleide en gecancellede vluchten op Eindhoven Airport. Diverse toestellen stonden urenlang aan de grond, soms met de passagiers er al in, klaar voor vertrek. In één geval zaten de passagiers ruim drie uur in een vliegtuig, voordat het eindelijk kon opstijgen. 

In de terminal wachtten honderden gestrande reizigers gelaten op informatie over hun vlucht. Voor de informatie- en servicebalie vormde zich een lange rij wachtenden. Reizigers van geannuleerde vluchten keerden teleurgesteld huiswaarts. Onder hen was ook Serge Kovacs uit het Belgische Vilvoorde.

Auto

Om zes uur 's ochtends vertrokken met de auto richting Eindhoven, moest Kovacs al snel constateren dat zijn vlucht naar Boedapest geschrapt was. ,,Ik wilde juist vanaf Eindhoven vliegen in plaats van Brussel, vanwege het vroege tijdstip van vertrek. Dan heb je nog wat aan je dag. Maar helaas... het mocht niet zo zijn."

En nu? ,,Pak ik de auto. Dat heb ik al vaker gedaan. Het is zo'n 1300 kilometer rijden, ik kom in de loop van de nacht daar aan." Het weekje Boedapest wordt voor Kovacs daardoor wel een stuk duurder. Aan zijn ticket hing een prijskaartje van 250 euro, het autoritje gaat hem nog eens een dikke honderd euro kosten, schat Kovacs.

Volledig scherm
© Rob Burg

Weekendje Malaga

Ook Johan Heuveling uit Den Bosch baalt als een stekker. Zijn vrouw, die hem eerder die ochtend naar Eindhoven bracht, is onderweg om hem weer op te halen. ,,Ik verwen ze da'lijk met een latte. Je moet het toch ergens mee compenseren." Heuveling zou een weekendje naar Malaga gaan, maar kwam bedrogen uit. ,,Ik had al in het vliegtuig moeten zitten nu", moppert hij. ,,Dat zou om 10.20 uur vertrekken."

Heuveling klaagt over de slechte informatievoorziening op het vliegveld. "Ik heb bij de infobalie geïnformeerd naar mijn vlucht, maar ze konden me niets vertellen. Ryanair heb ik gevraagd om mijn vlucht om te boeken, maar dat kon niet." Heuveling, die voor zijn tickets een 43 euro betaalde, geeft het op: ,,Als ik zie dat al die vluchten gecancelled worden of ernstig vertraagd zijn, geeft dat weinig hoop voor mijn vlucht.

Amy Thompson is onderweg van haar woonplaats Geilenkirchen in Duitsland naar Londen, waar ze werkt. De komende week zou ze in Londen verblijven. ,,Ik moet vandaag om 19.30 uur beginnen, maar ik denk niet dat ik het haal. Mijn vlucht is urenlang vertraagd. En nu maar hopen dat-ie in elk geval nog vertrekt..."

Refund

Een woordvoerster van Transavia wijst erop dat gedupeerde reizigers bij deze maatschappij hun geld terug kunnen vragen als een vlucht wordt geschrapt wegens dichte mist. "Zo'n refund is bij ons ook mogelijk bij een vlucht die minstens vijf uur te laat vertrekt. Ook kan deze worden omgeboekt."

Volgens AirHelp, een organisatie die namens gedupeerde reizigers claims bij de luchtvaartmaatschappijen indient in geval van een geannuleerde of ernstig vertraagde vlucht, gaat Transavia daarmee verder dan andere maatschappijen. Woordvoerster Suzanne van Duijn wijst er op dat maatschappijen daartoe niet verplicht zijn, gelet op de Europese verordening hierover. "De rechten van passagiers op basis van die verordening zijn minimumrecht. Maatschappijen kunnen zelf besluiten om meer te bieden."

Op de website van Eindhoven Airport is te zien welke vluchten allemaal zijn geannuleerd. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

poll

Eindhoven Airport heeft een treinstation nodig.

Eindhoven Airport heeft een treinstation nodig.

  • Eens (86%)
  • Oneens (14%)
5985 stemmen