Volledig scherm
© Thinkstock

Doelstelling nieuwe campagne: 'Een derde minder zelfdodingen'

EINDHOVEN/HELMOND - Het aantal zelfdodingen in Nederland met dertig procent verminderen. Dat is het doel van een nieuwe publiekscampagne 'De vraag van je leven'. Die begon dinsdag in zeven regio's, waaronder Zuidoost-Brabant. Nu staat dit aantal stabiel op rond de 1850 gevallen per jaar, ofwel vijf per dag. Dat zijn driemaal meer doden dan jaarlijks in het Nederlandse verkeer vallen.

Psychiater Roelof Kleppe, als geneesheer-directeur verbonden aan geestelijke zorginstelling GGzE in Eindhoven en gespecialiseerd op het gebied van zelfdoding, noemt deze doelstelling 'bescheiden'. ,,Er kan véél meer, net zoals we het aantal verkeersslachtoffers of sterfte door ziektes hebben teruggedrongen. Maar zelfdoding is een mega-probleem dat je niet zomaar even oplost. Het gaat om zaken als schulden, psychische problemen, pesten."

Middelbare scholen
In Zuidoost-Brabant is sinds vorig jaar een 'Actienetwerk' actief dat werkt aan het voorkomen van zelfdoding. Daarin zitten ggz-instellingen, GGD, huisartsen, maatschappelijk werkers, politie en overheden. ,,We maken flinke progressie", zegt Kleppe. De kracht zit in de samenwerking tussen alle betrokken instellingen en organisaties. De GGD werkt bijvoorbeeld nu aan een project gericht op leerlingen van middelbare scholen in de Peelregio, dat in mei van start gaat.

Het netwerk is nauw betrokken bij de publiekscampagne 'De vraag van je leven'. De bedoeling is het taboe rond spreken over zelfdoding te doorbreken. Kleppe spreekt van 'een prachtige campagne'. Zijn collega-psychiater Jan Mokkenstorm, die de campagne leidt: ,,We moeten het stilzwijgen doorbreken. Een simpele vraag durven stellen over wanhoop. Duidelijk maken dat iemand die met deze gedachten rondloopt niet alleen is en dat die niet kan worden gemist. Want veel mensen die denken aan zelfmoord hebben het idee dat de wereld beter af is zonder hen."

Zelfmoord
Opmerkelijk is dat hulporganisatie 113 (genoemd naar de hulptelefoonlijn 0900-0113) vanaf nu de term 'zelfmoord' nadrukkelijk gebruikt, waar eerder meer behoedzaam werd gesproken over 'zelfdoding' of 'suïcide'. De organisatie veranderde daarvoor zelfs van naam: wat vroeger '113 Online ' heette, gaat nu door het leven als '113 zelfmoord preventie'. Het idee erachter is dat veel mensen die zoekterm gebruiken als ze op internet informatie zoeken.

Kleppe is er niet erg enthousiast over: ,,Het is niet mijn keuze, ik gebruik dat woord niet. Het doet geen recht aan wat iemand doormaakt die deze stap zet. Maar ik kan de uitleg van 113 wel volgen."

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven