Volledig scherm
Stationsplein in Eindhoven (archieffoto) © Jean Pierre Reijnen

Een tunnel onder het Stationsplein in Eindhoven?

EINDHOVEN - Of er geld voor is blijft de vraag. Want hij kost waarschijnlijk vele tientallen miljoenen euro's, een tunnel onder de Vestdijk en het Stationsplein in het centrum van Eindhoven. De LPF stelt niettemin voor een haalbaarheidsonderzoek te laten doen.   

Is het niet meer dan een droom, een luchtkasteel, een losse flodder? Of is het een serieus, reëel en haalbaar plan van de Eindhovense Lijst Pim Fortuyn: een tunnel van 700 meter lang onder de Vestdijk en het Stationsplein in hartje Eindhoven. 

,,Soms moet je  visionair zijn, en vooruit durven kijken", zegt lijsttrekker Rudy Reker van de LPF over het meest spraakmakende idee uit het concept-verkiezingsprogramma van zijn partij.  ,,Eindhoven meet zich de allure aan van een grote stad. Maar de stad vergeet af en toe de stappen te zetten die daar bij horen", vindt partijvoorzitter Charles Stroek. 

Door de Vestdijk en het Stationsplein autovrij te maken en geheel en al ter beschikking te stellen aan voetgangers krijgt het Eindhovense centrum een enorme impuls, zeggen beide Eindhovenaren. Maar het autoverkeer uit het hart van de stad bannen gaat de partij te ver.  ,,Automobilisten pesten, dat is wat het huidige Eindhovense college doet. Dag in, dag uit", foetert Reker. ,,Wij hebben de automobilisten daarentegen hoog in het vaandel staan. Wij willen de auto ruim baan bieden. Bovendien moet het centrum ter wille van de ondernemers goed bereikbaar blijven."

Overtuiging

De enige manier om het centrum aantrekkelijker te maken en de automobilist geen strobreed in de weg te leggen is door een tunnel aan te leggen, zo is de overtuiging van Reker en Stroek. ,,Die tunnel zou zo ongeveer moeten beginnen bij het Dela-gebouw ter hoogte van de Oude Stadsgracht en dan onder het centrum en het spoor door tot aan het Fellenoord aan de andere kant van het spoor. Met ter hoogte van de parkeergarage onder de Heuvel een op- en afrit uiteraard."

Quote

Wat in Amsterdam en in Maastricht kan, moet hier ook kunnen

Rudy Reker

Hoeveel de aanleg van zo'n tunnel kost, weet de LPF niet. ,,Die kosten zullen in de vele tientallen miljoenen euro's lopen", schat Reker in. ,,Maar daar gaat het nu niet om. Een goed idee moet je niet van tevoren al wegredeneren. Er moet straks, na de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar, een gedegen onderzoek komen naar de mogelijkheden en naar kosten. Wat in Amsterdam en in Maastricht kan, moet hier ook kunnen."

Over de betaalbaarheid van het plan maakt de LPF zich sowieso nog geen zorgen, ook al staat de partij bekend als fel criticaster van het huidige college. Reker verwijt het college dat het aan potverteren doet. ,,Voor een idee met de allure van dit plan is ook in Brussel en Den Haag wel geld te vinden", repliceert de LPF-lijsttrekker. ,,Het geld dat je leent om zo'n tunnel aan te leggen, kun je bovendien jaarlijks gewoon keurig netjes terugbetalen."

In Helmond duikt sinds de jaren negentig regelmatig een discussie op over de vraag of het Traverse-viaduct in het centrum van de stad niet vervangen moet worden door een tunnel. Het laatste plan daartoe, halverwege het vorige decennium, strandde destijds op de enorme kosten: 220 miljoen euro, voor een tunnel van een paar kilometer lang. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen