Volledig scherm
Een beeld van hoe de tijdelijke inrichting van de Vestdijk in Eindhoven, vooruitlopend op een definitief ontwerp, er uit zou kunnen zien. © Gemeente Eindhoven

Eerst tijdelijke stop op doorgaand verkeer Vestdijk

Zetten jullie dit volledige verhaal op de site. Heeft de krant niet gehaald!!! EINDHOVEN -Het begint met een tijdelijke 'praktijkopstelling' maar het college van B en W van Eindhoven blijft erbij: doorgaand verkeer op de Vestdijk in Eindhoven wordt onmogelijk gemaakt. Nog voor de zomer worden de tijdelijke maatregelen getroffen.

Michel Theeuwen m.theeuwen@ed.nl 

Eindhoven

De maatregelen voor de Vestdijk in Eindhoven worden in eerste instantie provisorisch ingevoerd, nog vóór de zomer. Als tijdelijke praktijkopstelling, om ervan te leren. Maar de grote lijnen - onmogelijk maken van doorgaand verkeer, één baan nog maar voor auto's en eenrichtingsverkeer richting noorden - staan al zo goed als vast. In 2018 moet dan de definitieve herinrichting plaatsvinden.  

Dat heeft het college van B en W gisteren bekendgemaakt. Wethouder Mary-Ann Schreurs zei in een toelichting dat alleen daardoor de luchtvervuiling drastisch verminderd kan worden. Dat is (wettelijk) nodig om de binnenstad leefbaar te houden en bijvoorbeeld ook om woningbouwplannen te mogen uitvoeren. Bovendien is er nog een praktische noodzaak: Eindhoven krijgt ruim 4 miljoen subsidie van de rijksoverheid voor het terugdringen van de vervuiling en dus van het verkeer. Maar dan moet het werk wel dit jaar aanbesteed worden. 

Volgens Schreurs komt er door de maatregelen 40 procent minder verkeer. ,,Verkeer dat hier niet thuishoort, wordt op deze manier geweerd", aldus Schreurs. Tot grote files, de vrees van velen, zal de 'knip' bij hotel Pullman Cocagne dan ook niet leiden, aldus de wethouder. Uit eigen onderzoek blijkt bovendien dat 65 procent van de bijna duizend ondervraagden instemt met het terugdringen van de vervuiling en de voorgestelde maatregelen. 

Behalve het verplicht links of rechtsafslaan bij de  Kanaalstraat/Ten Hagestraat krijgt de Vestdijk ook nog maar één rijbaan, een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en eenrichtingsverkeer naar het noorden. Dat geldt ook voor de Hertogstraat.  

Als tegemoetkoming aan de kritiek uit de stad blijft het voorlopig mogelijk om vanuit de parkeergarage onder de Heuvel linksaf te slaan op de Vestdijk. Ook kan verkeer uit de Oude Stadsgracht, bij Dela en woongebouw Medina, nu nog rechtsaf naar het zuiden blijven rijden, door gebruik te maken van de busbaan. In de tijdelijke opstelling wordt met de betrokkenen gezocht naar de definitieve oplossing, aldus Schreurs. Ook vindt er overleg plaats met alle partijen om de inrichting van de praktijkopstelling vorm te geven. Op basis van ervaringen met de proef kan de definitieve inrichting aangepast worden. ,,Maar grosso modo staan de hoofdlijnen wel vast", aldus de wethouder.

Verkeer uit het zuiden dat naar het station of 18 Septemberplein moet, moet straks omrijden via de rondweg en vervolgens een weg naar de stad zoeken, zoals via de Kanaaldijk-Zuid of de Fuutlaan. Verkeer de stad uit neemt ook die straten. Dat bijvoorbeeld de herinrichting van de Kanaaldijk-Zuid en de aansluiting op de rondweg pas later klaar is, is volgens Schreurs geen probleem. Het verkeer wordt immers over diverse in- en uitvalswegen verspreid.  In buurten die te maken krijgen met meer (sluip)verkeer door de maatregelen, zoals bij de Gabriel Metsulaan en de Tramstraat, onderneemt de gemeente ook actie, in overleg met de bewoners. 

Volgens Schreurs blijft er door de herinrichting ruimte over om de Vestdijk groener te maken en te gebruiken als waterberging. Ook komt er meer plaats voor bijvoorbeeld terrassen of andere activiteiten en voor de fietser. In de tijdelijke opstelling kan daar al mee geëxperimenteerd worden. Tijdens de proef is wel nog gekozen voor twee fietspaden. Een van de op te heffen rijbanen wordt tijdelijk als fietspad geschilderd. Later komt er een tweezijdig fietspad.

De kosten voor de proefopstelling passen binnen het beschikbare budget van 4 miljoen euro. Zeven ton daarvan kost alleen al de hele ontwerpfase, inclusief alle inspraakactiviteiten. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen