Volledig scherm
© fotopersburo Bert Jansen

Eindhoven Airport ontsnapt aan ramp

EINDHOVEN - Met donderend geraas stortte de nieuwe parkeergarage tegenover Eindhoven Airport zaterdagavond in elkaar. Het gebouw was nog niet in gebruik. Slachtoffers vielen er niet. Was de boel een paar uur eerder of zes weken later ineengezakt, dan was de ramp niet te overzien geweest. De belangrijkste vraag die nu rest: hoe kon dit gebeuren?

Iets voor zeven uur bezweek de constructie van het multifunctionele gebouw schuin voor het luchthavengebouw, waarin naast een grote parkeergarage (800 plaatsen) een terminal voor openbaar vervoer en een McDrive worden ondergebracht. Ooggetuigen zagen hoe de vier bouwlagen met enorm kabaal ineen kletterden. 

Gelukkig geen slachtoffers
De parkeergarage zou begin juli in gebruik worden genomen, de opening van de McDonald's stond zelfs volgende maand al gepland. Bovendien was er eerder die dag nog op het terrein gewerkt. Directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport beseft dan ook dat het allemaal heel anders had kunnen aflopen. ,,We prijzen onszelf gelukkig dat er geen slachtoffers zijn." Hij gaf daarbij direct aan dat de verantwoordelijkheid voor het nog niet opgeleverde gebouw bij BAM ligt. 

Volledig scherm
© fotopersburo Bert Jansen

Dat bouwbedrijf heeft direct een grondig onderzoek aangekondigd naar de oorzaak. Jan Kempkens, directievoorzitter bouw en techniek bij BAM, had bij de aanblik van de bouwval dezelfde vraag als ieder ander: hoe is dit in hemelsnaam mogelijk? Zou de hitte een rol hebben gespeeld? Was de constructie in orde? Zijn alle regels gevolgd? 

Het kan nog wel geruime tijd duren voordat daar een antwoord op komt. ,,Zo'n nieuw gebouw zit heel complex in elkaar", geeft Kempkens aan. ,,We moeten dit heel zorgvuldig uitzoeken. Niet quick en dirty, maar echt grondig." Hoe groot de materiële schade is, kon hij nog niet inschatten. Dat moet in de miljoenen lopen. De kosten van het nieuwe gebouw bedragen 13 miljoen euro.  

Volledig scherm
© fotopersburo Bert Jansen

Beproefde bouwmethode
Kempkens verzekert dat bij de parkeergarage in Eindhoven een 'beproefde bouwmethode' is gebruikt. De keuze viel vorig jaar mei op BAM omdat die tien weken vroeger kon opleveren, zo verklaarde Eindhoven Airport eerder. Een woordvoerder van het bouwbedrijf benadrukt dat dat 'natuurlijk niet betekent dat er enige concessie is gedaan aan kwaliteit of veiligheid'.

Wat op het eerste gezicht direct opvalt, zijn de zwarte kunststofballen die in de betonlagen zijn verwerkt. Het gaat om een zogenaamd 'bubbledeck', bedoeld om de constructie licht te houden. De bouwmethode is sinds 1998 bij verschillende projecten gebruikt in Nederland, onder meer bij het Spectrum-gebouw bij de TU/e en de Millenniumtoren in Rotterdam. 

Volledig scherm
© fotopersburo Bert Jansen

De parkeergarage moest de oude parkeerplaats (P1) voor de terminal vervangen. Het ontwerp is van De Bever Architecten uit Eindhoven. Het multifunctionele gebouw is de eerste in zijn soort met het zogenaamde BREEAM-certificaat met de classificatie 'very good'. BREEAM toetst een gebouw op verschillende aspecten, zoals duurzaamheid, management, gezondheid, energie, transport, water, materialen, afval, landgebruik en ecologie en vervuiling. 

Volledig scherm
© fotopersburo Bert Jansen
Volledig scherm
© fotopersburo Bert Jansen
Volledig scherm
© fotopersburo Bert Jansen

In samenwerking met indebuurt Eindhoven