Volledig scherm
De Vestdijk in Eindhoven © Fotopersburo van de Meulenhof bv

Eindhoven moet auto uit groot deel binnenstad weren om luchtvervuiling terug te dringen

EINDHOVEN - Het autoverkeer rond de binnenstad van Eindhoven moet de komende jaren drastisch teruggedrongen worden. Alleen zo kan de gemeente zorgen dat de luchtverontreiniging op 9 plaatsen in de stad onder de wettelijke normen gebracht wordt.

Op die 9 plekken  in Eindhoven is de luchtverontreiniging zo erg dat de gemeente snel moet ingrijpen. Dat kan volgens wethouder Mary-Ann Schreurs alleen door het autoverkeer drastisch terug te dringen. Alleen vervuilende diesels en tweetakt brommers weren, heeft onvoldoende effect.

Dat zei de wethouder dinsdagavond bij de behandeling van een voorstel om 15 extra meetpunten voor stikstofdioxide op te hangen. Schreurs citeerde uit een brief van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. Daarin worden concreet negen punten genoemd op de Vestdijk, de Emmasingel, de Keizersgracht, de Mauritsstraat en de Antony Fokkerweg.  

Tekst gaat verder onder de foto

Volledig scherm
EINDHOVEN - Op de Vestdijk staat een blokkade. Daar rijden auto’s nog gewoon langs terwijl er voetgangers oversteken © Jean Pierre Reijnen

Onderzoek

In eerder onderzoek werd eigenlijk maar een locatie genoemd waar inEindhoven de normen worden overschreden: de Vestdijk. Dat was de aanleiding voor de plannen om doorgaand verkeer te weren. De Vestdijk is nu tijdelijk heringericht. Momenteel wordt gewerkt aan een definitief voorstel. Kosten 4 miljoen, te voldoen door het Rijk. Extra maatregelen om meer water in het plan te brengen kosten nog eens 2 miljoen.

Schreurs wil nu snel in het college bespreken wat er te doen staat in reactie op de brief van Schippers. Ze zei snel te willen schakelen en eventueel maatregelen voor te willen financieren in afwachting van rijksgelden. Voor zover de financiële situatie van de gemeente dat toestaat.

Vermindering

Maar ze liet al duidelijk weten dat alleen vermindering van het aantal auto’s helpt. Ze was erg fel in haar reactie op VVD-commissielid Tom Meylink die nog steeds grote vraagtekens zet bij de noodzaak van afsluiting van de Vestdijk voor doorgaand verkeer. De wethouder benadrukte dat de luchtverontreiniging zeer ernstig is, bijvoorbeeld voor mensen met een asmatische aandoening. ,,En dat lossen we niet op door alles bij het oude te laten, zoals u wil. U negeert de oplossing voor het probleem omdat in uw visie de auto prioriteit moet houden.” 

Wel erkende Schreurs dat goede doorstroming van het verkeer ook luchtverontreiniging tegengaat. Maar dat verkeer hoort volgens jaar wel thuis op de rondweg en niet in de stad. Daar laat Schreurs nog maar eens de groene golf onderzoeken.

GroenLinks wil in de gemeenteraad volgende week in ieder geval voorstellen om snel de meest vervuilende brommers te verbieden in de binnenstad. Ook moet de milieuzone -die oude diesels bijvoorbeeld buiten het centrum houdt - aangescherpt worden. Schreurs denkt dat dat niet genoeg zoden aan de dijk zet. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven

Poll

Welke PSV-nieuwkomer maakte tot nu toe de meeste indruk?

  • Armindo Bruma (6%)
  • Timo Baumgartl (48%)
  • Olivier Boscagli (2%)
  • Kostas Mitroglou (16%)
  • Ritsu Doan (28%)
9457 stemmen