Volledig scherm
Een BravoFlex-busje op het station in Eindhoven. © FotoMeulenhof

Eindhoven worstelt met komst BravoFlex

EINDHOVEN - Eindhoven zit niet te wachten op BravoFlex, het busvervoer-op-maat van Hermes. Maar verzet daartegen lijkt weinig zinvol.

Het systeem is bedoeld als een slimme manier om busvervoer voor alle Eindhovenaren mogelijk te maken. Slim, dat zou de Eindhovenaren toch moeten aanspreken? Niet voor niets werd Eindhoven een paar jaar geleden uitgeroepen tot de slimste regio van de wereld.

Nou niets is minder waar. De Eindhovenaren lopen allerminst warm voor het systeem met busvervoer-op-maat. Sinds het op enkele plekken ingevoerd werd, eind vorig jaar, maakt nauwelijks iemand er gebruik van. En de Eindhovense politiek, koploper als het gaat in de roep om slimme oplossingen? Die worstelt er volop mee.

Als het aan de gemeenteraad ligt wordt het hele systeem binnen de kortste keren weer de nek omgedraaid. Minima kunnen niet gratis reizen, studenten kunnen geen gebruikmaken van hun OV-chipcard. En voor veel ouderen is de drempel om van de busjes gebruik te gaan maken veel en veel te hoog.

Provincie

Maar wat de Eindhovense raad vindt, doet er in dit verband eigenlijk niet zo veel toe. De provincie is de baas over het openbaar vervoer in de provincie. Gedeputeerde Staten (GS) geven de openbaarvervoersconcessie uit. En Provinciale Staten moeten daar hun goedkeuring aan geven. Een paar jaar geleden had Eindhoven nog wel wat in melk te brokkelen. Toen was de bevoegdheid om te beslissen over het openbaar vervoer aan het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. Maar dat is opgeheven, en nu heeft Eindhoven daarbij simpelweg het nakijken.

GS heeft vorig jaar een rekensommetje gemaakt. Steeds meer bussen rijden leeg of bijna leeg rond, en dat wordt te duur. Daarom is er gezocht naar 'slimme' en moderne vervoersoplossingen, naar 'busvervoer-op-maat'. BravoFlex-bussen komen op verzoek voorrijden en brengen mensen - eventueel samen met andere passagiers - via de kortste route naar een halte bij hun bestemming.

In Helmond wordt er al mee gewerkt, met matig succes overigens. En ook in Eindhoven wordt er op enkele bestaande lijnen mee geëxperimenteerd. Eveneens met matig resultaat. Toch zet GS door: sinds deze week zijn er meer experimentele lijnen bijgekomen.

En dat wringt in de Eindhovense politiek. Op voorstel van 50Plus gaan de raadsfracties zich nu bezinnen op verdere stappen. Op de planning staat overleg met de provincie en Hermes. De vraagt blijft alleen of dat wel zin heeft.

BravoFlex ook in Eindhoven-Noord

Sinds een week rijden de busjes en auto’s van BravoFlex ook rond in Eindhoven-Noord. Hermes heeft de pilot, die vorig jaar startte in Eindhoven-Zuid, Waalre en Veldhoven, versneld uitgebreid.

Eigenlijk zou dit pas in december van dit jaar gaan gebeuren.

Van de achtpersoons busjes en personenauto’s wordt tot op heden zeer weinig gebruikgemaakt: per dag bestellen gemiddeld tien reizigers via de app of telefoon een flexbusje dat hen van de ene halte rechtstreeks naar een andere halte rijdt. Hermes hoopt met de uitbreiding op meer reizigers. Volgens een woordvoerder heeft de uitbreiding een ‘belangrijke meerwaarde’, doordat mensen rechtstreeks van het zuiden van de stad naar het noorden kunnen reizen, zonder overstap op het station. Passagiers betalen op basis van de reisafstand.

Ver achter

Hermes had gerekend op een ‘ingroeimodel’ waarbij reizigers bekend raken met de dienst. Het in februari verwachte aantal van zestig gebruikers moet doorgroeien naar 175 per dag in het najaar. De gemiddeld tien van nu blijven daar vooralsnog ver bij achter.

BravoFlex is een aanvulling op de reguliere buslijnen. Aan de dienstregeling verandert vooralsnog niets, aldus de woordvoerder. Door de uitbreiding van het verzorgingsgebied zijn nu ook drie haltes in Meerhoven, het Catharina Ziekenhuis, MMC Eindhoven en De Burcht in Veldhoven te bereiken. BravoFlex rijdt met zes voertuigen in de spits en vier daarbuiten.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven