Volledig scherm
Pieter van Geel biedt het advies van Proefcasus Eindhoven Airport aan aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat © Willem Hollemans Fotografie

Eindhovense politiek wil eenheid over toekomst Airport

EINDHOVEN - Het huzarenstukje van 'verkenner’ Pieter van Geel rond Eindhoven Airport wordt door de Eindhovense politiek en de bewonersorganisaties volledig omarmd. 

Een eensgezind standpunt over de toekomst van Eindhoven Airport, dat moet er komen in de regio-Eindhoven. Want dan wordt het voor minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van verkeer vrijwel onmogelijk om het advies van 'verkenner’ Pieter van Geel over het vliegveld terzijde te schuiven. Een advies waarin staat dat de luchthaven over tien jaar dertig procent minder overlast mag veroorzaken dan nu het geval is.

Die opmerkelijk eensgezinde oproep doen de fracties in de Eindhovense gemeenteraad. Ze worden daarin ondersteund door de bewonersorganisaties uit Eindhoven en de Kempen die zich al jaren inspannen om de overlast van Eindhoven Airport in te dammen. Die bewonersorganisaties en ook de raadsfracties zelf omarmen het advies van Helmonder en oud-staatssecretaris Pieter van Geel volledig.  Binnenkort moet de regio Zuidoost-Brabant met een reactie komen aan de minister op dat advies.

CDA’er Van Geel bracht twee weken geleden advies uit over de toekomst van Eindhoven Airport. Hij deed dat in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen, na een maandenlang onderzoek. Het voorstel van Van Geel is bij het bepalen van de groei van de luchthaven niet langer uit te gaan van het aantal vluchten, maar van de geluidshinder die een vliegveld mag veroorzaken. 

Stiller en schoner 

Groei van de luchthaven is alleen mogelijk als de vliegtuigen stiller en schoner worden. Over tien jaar moet zestig procent van de vliegtuigen die landen en vertrekken op Eindhoven Airport daarom vernieuwd zijn. Verder stelt hij voor een vliegtaks van 1 euro per ticket in te voeren, om met de opbrengst daarvan maatregelen te nemen om de CO²-uitstoot te compenseren. Ook wil hij een einde maken aan de wirwar van overlegclubjes die zich bezighouden met inspraak over het beleid van de luchthaven, en komen tot een eenduidige overlegstructuur.  

De Eindhovense fracties buitelen bijna over elkaar heen in hun lovende woorden voor de inspanningen van Van Geel. Ze prijzen hem welhaast de hemel in omdat hij door zijn aanpak - luisteren, praten, nog meer luisteren en nog meer praten - de voorheen hopeloos verdeelde partijen op een lijn wist te krijgen. Die werkwijze heeft geleid tot een grote eensgezindheid en ook tot een door de Eindhovense politiek warm onthaalde trendbreuk: niet langer staat groei voorop, maar juist het voorkomen van toenemende overlast. 

Euforie

De vrees is echter groot dat de huidige euforie straks wreed verstoord wordt door Van Nieuwenhuizen. ,,De minister kan natuurlijk een andere afweging maken, al kan ik me dat bijna niet voorstellen. Zeker niet omdat regeringspartijen D66 en ChristenUnie al gezegd hebben dat ze tegen groei van het vliegveld zijn”, zegt fractievoorzitter Rik Thijs van GroenLinks. Mocht dat toch gebeuren, dan zullen alle fractievoorzitters gezamenlijk de gang naar Den Haag maken, om Van Nieuwenhuizen op andere gedachten te brengen. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven