Volledig scherm

Eindhovense wethouder wil flitspaal Beukenlaan weghalen

EINDHOVEN - Als het aan de Eindhovense wethouder Jannie Visscher (SP, verkeer) ligt wordt de flitspaal ter hoogte van de kruising Zeelsterstraat/Beukenlaan uitgezet of weggehaald. Ze heeft hier vorige week bij de politie voor gepleit. ,,Uit onderzoek blijkt dat qua verkeersveiligheid niet nodig is om hier 50 als maximum aan te houden, 70 kan goed", aldus haar woordvoerster.

Naar verwachting bespreekt de politie dit in maart met het Openbaar Ministerie, eigenaar van de flitspaal. De flitspaal behoorde qua bekeuringen eerder tot de top drie van flitspalen van heel Nederland. Vorig jaar richtte Eindhovenaar Cees van Bladel de actiegroep 'Van 50 naar 70' op, uit ergernis over de in zijn ogen onlogische verkeersregels ter hoogte van de kruising Beukenlaan en Zeelsterstraat. Wie op de Beukenlaan naar de rotonde met de Tilburgseweg rijdt mag maximaal 70 rijden, wie in omgekeerde richting rijdt mag niet harder dan 50. Van Bladel hing naast de flitspaal een spandoek op, waarmee hij automobilisten oproept om zijn actie op Facebook te steunen.

VeiligheidBinnenkort bespreekt het college een adviesrapport over de vraag of op de hele ring 70 kilometer per uur als maximum kan worden doorgevoerd. Over enkele weken hakt het college van B en W de knoop door. Op dit moment geldt nog op drie punten het maximum van vijftig, de Berenkuil, het Marconiplein en de Beukenlaan. Qua veiligheid kan de maximumsnelheid omhoog, zo blijkt nu uit een adviesrapport. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan: een aantal omwonenden heeft dan mogelijk recht op extra geluidswerende maatregelen, te betalen door de gemeente. Mocht het college besluiten tot een verhoging, dan ligt het voor de hand om ook de flitspaal bij het Marconiplein uit te zetten. Visscher wil hier niet op vooruit lopen.

GeluidsoverlastMocht het Eindhovense college inderdaad besluiten overal op de ring 70 aan te houden, dan zal het zeker anderhalf tot twee jaar duren voordat dit ook echt kan worden doorgevoerd. Eerst zal moeten worden onderzocht wat de gevolgen zijn voor geluidsoverlast, en vervolgens zullen daar waar noodzakelijk geluidswerende maatregelen moeten worden getroffen. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om een geluidsscherm, de aanleg van 'stil' asfalt of gevelisolatie bij woningen.

  1. Batterijen verwisselen op het Sioux Tech Festival op Strijp-S is een hele klus
    PREMIUM

    Batterijen verwisse­len op het Sioux Tech Festival op Strijp-S is een hele klus

    EINDHOVEN - Met een gefronst voorhoofd en rode wangen voelt een student van Holland Hogeschool of de stekkertjes aan de vele draden nog wel contact maken. De manshoge robot van zijn team heeft zojuist met drie grijpers 15 groen gekleurde bierblikjes die dienst doen als volle batterijen uit een rek genomen. De robot reed vervolgens netjes naar het eerste station, om daar drie rode blikjes, lege batterijen, weg te pakken om er drie groene voor terug te leggen. Dan op weg naar het volgende station voor de volgende drie ‘batterijen’. Aaah! Kreten van teleurstelling klinken als de robot zo'n 25 centimeter te vroeg stopt.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven