Volledig scherm
Auto bij laadpaal aan de Kegebaan in Helmond © Ton van de Meulenhof

Elektrische rijder in Zuidoost-Brabant moet betalen voor elk uur te lang aan een laadpaal

EINDHOVEN/HELMOND - Wie langer dan nodig bij een laadpaal voor elektrische auto's staat, moet straks extra betalen. Tenminste, Nuon gaat een proef doen om de frustratie bij elektrische rijders én inefficiënt gebruik van de laadpunten tegen te gaan, maakte het bedrijf eerder deze week bekend.

Elk uurtje te lang parkeren kost hen bij deze proef nog geen kwartje: 22 cent. Dat is de prijs van 1 kWh (kilowattuur, de hoeveelheid elektrische energie). Nuon introduceert daarom de minimale afnameverplichting van 1 kWh per uur, overdag. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat als een accu voor 4 kWh opgeladen wordt, de laadpaal maximaal vier uur bezet mag zijn. Per uur dat de gebruiker langer aan het laadpunt blijft staan wordt in rekening gebracht.

Behoefte
In totaal rijden 375.000 personenauto's in Zuidoost-Brabant, waarvan 6.500 een zogenaamde plug-in hybride, met een brandstof- én elektromotor. Hoewel de absolute aantallen nog niet erg groot zijn, neemt de behoefte aan oplaadpunten dus wel flink toe.

Honderden
Daarom gaat energiereus Nuon samen met bouw- en infrastructuurbedrijf Heijmans zo'n 2.500 publieke laadpunten realiseren in Noord-Brabant en Limburg. Naar schatting enkele honderden palen komen er nog dit jaar in de regio bij. Ze komen in Bergeijk, Best, Deurne, Eersel, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Helmond, Laarbeek, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel en Veldhoven.

Lees het hele artikel vrijdag in het ED of in de digitale krant

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven