Volledig scherm
Het Grote Duurzaamheidsdebat donderdag 7 maart in het CKE-gebouw in Eindhoven. © Michel Theeuwen

Er valt nog wel iets te kiezen in Eindhoven over milieuzaken

EINDHOVEN - Op het gebied van duurzaamheid valt er tenminste nog iets te kiezen bij de gemeenteraadsverkiezingen, zo leerde het Groot Duurzaamheidsdebat dinsdagavond. 

De herinrichting van de Vestdijk, het autoluw maken van de binnenstad, het weren van vervuilende diesels en brommertjes, het aantal vliegbewegingen op Eindhoven Airport of de snelheid waarmee milieudoelen gehaald moeten worden. Op die punten verschillende politieke partijen in Eindhoven wel degelijk. En dus is er zeker iets te kiezen op 21 maart bij de gemeenteraadsverkiezingen zo bleek donderdagavond tijdens het Groot Duurzaamheidsdebat in het CKE-gebouw aan de Pastoor Petersstraat in Eindhoven. '

Daar organiseerden Trefpunt Groen Eindhoven, de openbare bibliotheek, Proeftuin040 en actiegroep Grootouders voor het klimaat drie korte debatjes tussen steeds vier kandidaatraadsleden. Hoewel er voldoende praktische en ideologische verschillen zijn tussen de partijen, werd het toch pas bij het derde onderwerp spannend. Toen ging het over de mobiliteit, de bereikbaarheid van de stad en over gezondheid. 

En dan gaat het in Eindhoven al snel over de Vestdijk en het autoluw maken van de binnenstad. VVD-kandidaat Tom Meylink, nu commissielid, kwam met zijn bekende bezwaren: de stad is er niet alleen voor Eindhovenaren, maar ook voor mensen uit de regio en België die niet altijd de auto kunnen laten staan. Zeker niet omdat het zittende college nog steeds geen Park & Ride heeft weten te realiseren aan de Aalsterweg. Meylink zet daar op in, omdat hij de mate van vervuiling  in twijfel trekt en de binnenstad bereikbaar wil houden. 

Hij kreeg weerwoord - net als in de gemeenteraad - van Marco van Dorst (D66) en Rik Thijs (GroenLinks).  Zij kiezen voor een binnenstad die aan de fietsers en voetgangers is. Dat moet omdat de gezondheid van de inwoners op het spel staat als we zo doorgaan met vervuilen. 

Maar beide coalitiegenoten vlogen elkaar weer in de haren over de toekomst van Eindhoven Airport. Thijs wil absoluut geen groei meer van het aantal vliegbewegingen en probeert daar met de PvdA ook de gemeenteraad achter te krijgen. Maar hij stuit daarbij op D66 dat wil wachten op de uitkomsten van het debat. ,,GroenLinks houdt de kiezer voor de gek, want wat zij willen, kan Eindhoven niet regelen", aldus Van Dorst. 

De discussie krijgt nog een vervolg in de laatste gemeenteraad in deze samenstelling, komende dinsdag. Thijs zal dan diverse moties indienen over Eindhoven Airport, maar ook over aanscherping van de milieuzone in de binnenstad en het aansluiten bij de landelijke afspraken tussen steden over het bevorderen van elektrisch rijden. Voor GroenLinks een perfecte gelegenheid om de verschillen tussen politieke partijen nog eens te laten zien. 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven