Volledig scherm
© Thinkstock

Extra lange goederentreinen over Brabants spoor

Eind augustus rijden extra lange goederentreinen over het spoor in Brabant. De treinen worden een kleine honderd meter langer dan nu het geval is. Door meer wagons te koppelen, willen de vervoerders beter concurreren met de weg. Het gaat om een tijdelijke proef.

De proef is onderdeel van de afspraken die gemaakt zijn tussen het ministerie, ProRail en de spoorgoederensector.  Tijdens de testritten rijden er treinen van circa 740 meter lengte over het Brabantse spoor tussen Sloe en Duitsland. Momenteel is de gemiddelde lengte van een goederentrein 650 meter. Eind september is de test ten einde en wordt alles geëvalueerd.

De sector spoorgoederenvervoer heeft de ambitie om met deze en andere maatregelen de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54-61 miljoen ton in 2030.

De verkeersleiding bekijkt nu wat de invloed van de langere treinen is op de tijd dat overwegen gesloten zijn en wat de effecten zijn op het personenvervoer. 

  1. Verkorte Lichtjesroute uit Eindhoven voor vijfde keer in Bayeux
    PREMIUM

    Verkorte Lichtjes­rou­te uit Eindhoven voor vijfde keer in Bayeux

    EINDHOVEN - We halen er altijd het bevrijdingsvuur, en een keer in de vijf of tien jaar geeft Eindhoven letterlijk iets terug aan de Franse stad Bayeux. ,,Ter gelegenheid van de 75-jarige herdenking van D-Day, de landing van de geallieerden bij Bayeux, brengen wij het licht, dat symbool staat voor de warmte van onze vriendschapsband, naar Normandië", filosofeert voorzitter Ivo Baijens van de Eindhovense Lichtjesroute.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven