Volledig scherm

Geleid rijden is voor de Phileasbus definitief van de baan

Het 'geleid rijden', ooit een van de pijlers onder het Phileas-project, is definitief van de baan. Daarmee raakt de Phileas een van zijn futuristische karaktertrekjes kwijt.

Volgens T. Dijk (SRE) kan het systeem, waarbij een computer de bus bestuurt en de chauffeur een begeleidende rol krijgt, alleen functioneren als de Phileas bij alle verkeerslichten groen krijgt én op volle snelheid kan doorrijden. Maar dat gaat niet lukken. "En dan moet de chauffeur ingrijpen, wat pas op het laatste moment gebeurt. Dit geeft enerzijds bij de chauffeur enorme spanningen en anderzijds voor de reiziger bruusk remgedrag."

Ook bleek uit proefritten dat reizigers het tamelijk irritant vonden dat de computergestuurde Phileas stopte bij haltes waar niemand in of uit wilde. 'Incidenteel leidde dit zelfs tot het bedreigen van de chauffeurs', staat in de eindrapportage over het subsidietraject van de Phileas. In plaats van geleid rijden gaan de bussen wel geleid 'halteren'. Handmatig is een stop op zeer korte afstand van de verhoogde halte moeilijk uit te voeren.

Het is nog niet duidelijk wanneer het geleid halteren van start gaat. Er is inmiddels nieuwe software voor ontwikkeld, maar deze werkt nog niet goed.

Bij VDL-dochter Busland in Eindhoven wordt ondertussen druk gesleuteld aan de Phileassen. Directeur Ton van Eijndhoven: "APTS had niet voldoende ruimte voor negen om te bouwen Phileassen. Vandaar dat we het hier doen." Met twaalf man wordt aan twee bussen tegelijk gewerkt. Elke veertien dagen rijdt er één bedrijfsklaar naar buiten. Volgens Van Eijndhoven is het bepaald geen doorsnee klus. Behalve de aandrijving moet ook het nieuwe klimaatsysteem worden vervangen. Dat komt bovenop het dak, waar ruimte ontstaat omdat de grote accupakketten van de oude motor overbodig zijn geworden. De nieuwe airco heeft meer koelcapaciteit dan het vorige systeem.

Volgens de Busland-directeur is de nieuwe motor een stuk schoner en betrouwbaarder dan de vorige lpg-krachtbron. Ook de nieuwe diesel is een hybride-motor. " Te vergelijken met de Toyota Prius. De remenergie wordt teruggewonnen én er zit een hele intelligente versnellingsbak in. Ook deze wint energie terug. Hierdoor kun je met een kleinere dieselmotor volstaan. Een doorsnee bus rijdt met een negen liter motor, deze is maar zes liter."

Volgens Van Eijndhoven komt door de nieuwe techniek een einde aan het tijdperk van storingen en mankementen. "Iedereen die er aan werkt, heeft daar alle vertrouwen in." Aan de motor kan het volgens hem in elk geval niet meer liggen: in tegenstelling tot het vorige aandrijfsysteem gaat het hier om 'geavanceerde, bewezen techniek'.

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven