Volledig scherm

Gemeente Eindhoven: 'Taxi's hóeven zich niet aan te sluiten bij TTO'

DEN BOSCH - De Stichting Taxi Belangen Eindhoven voerde maandag een kort geding tégen de invoering van het TTO-beleid door de gemeente. Die vond dat de chauffeurs veel te laat zijn met hun verzet. 

Volgens de Stichting Taxi Belangen in Eindhoven is de gemeente totaal op de verkeerde weg met haar beleid met TTO's (Toegelaten Taxi Organisatie). Tot een betere kwaliteit van het geboden vervoer leidt het in elk geval niet, zegt zij. Advocaat mr. Peter Kuijper wees tijdens een kort geding in Den Bosch op het aantal klachten bij het landelijk meldpunt, dat sinds de invoering van TTO's in Amsterdam en Den Haag, jaren geleden, niet is afgenomen. 

Bovendien staat de 'verplichting' voor bedrijven - vaak eenpitters - om zich te verenigen met de concurrentie haaks op het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens, aldus de raadslieden van de stichting die zegt spreekbuis te zijn van een tachtigtal ondernemers. De standplaatsen bij het station en het Stratumseind zijn alleen nog toegankelijk voor TTO-taxi's. Volgens Taxi Belangen betekent dat een flinke inkomstenderving voor de niet-verenigde ondernemers. Ook jaagt het nieuwe beleid de chauffeurs op kosten, omdat zij een cursus moeten volgen. Een TTO met minstens vijftien chauffeurs betaalt bovendien een kleine 7500 euro bij de inschrijving. 

Veel te laat

Volgens de advocaat van de gemeente, Joske Hagelaars, komen de boze taxichauffeurs veel te laat met hun verzet. Het raadsbesluit voor het TTO-beleid is immers vorig jaar oktober al genomen. De invoering ervan, afgelopen vrijdag, is ook veelvuldig gecommuniceerd. Een spoedeisend belang voor een kort geding ontbreekt, volgens Hagelaars, waardoor de stichting niet-ontvankelijk moet worden verklaard. 

Hij wees er tevens op dat er helemaal geen verplichting bestaat om lid te worden van een TTO: chauffeurs kunnen ook zonder dat lidmaatschap prima hun boterham verdienen op de bestelmarkt, binnen of buiten Eindhoven. Kuijpers ziet dat heel anders en stelde dat de ondernemers wel degelijk voor een groot deel afhankelijk zijn van de 'opstapmarkt'.

Brief

Ook stelde Hagelaars dat de bezwaarmakers de gemeente veel te laat hebben geïnformeerd over het naderend kort geding, waardoor de voorbereidingstijd voor de zitting te kort zou zijn. Vorige week vrijdag pas viel de dagvaarding op de mat. Dat weerhield Hagelaars er niet van om een zeer uitvoerig en langdurig betoog te houden. Een brief die de stichting aan de gemeente eind juli hierover had gestuurd, was volgens de raadsman nooit aangekomen. 

Volgens de bezwaarmakers zijn er alternatieven te bedenken voor het huidige Eindhovense beleid; de inzet van meer stadstoezichthouders en politie om toe te zien op de kwaliteit van het vervoer. 

Over 14 dagen doet de kortgedingrechter uitspraak. 

ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Eindhoven