Gemeenten vrezen extra giftreinen door Eindhoven, Helmond en Deurne
EINDHOVEN - Brabantse gemeenten maken zich grote zorgen over een mogelijke groei van het aantal treinen met gevaarlijke stoffen dwars door Brabant.
Staatssecretaris Van Veldhoven kondigde vorige maand aan een verkenning uit te laten voeren naar het verhogen van risicoplafonds in het zogeheten Basisnet, waardoor een uitbreiding van het aantal goederentreinen mogelijk wordt.
Om het tij te keren willen de betrokken gemeenten -Eindhoven, Helmond, Deurne, Breda, Gilze-Rijen, Tilburg en Oisterwijk- zo snel mogelijk met staatssecretaris Van Veldhoven om de tafel.
De gemeenten zijn vanwege de veiligheidsrisico's tegen een dergelijke uitbreiding. Ook vrezen zij dat geplande bouwprojecten in het gedrang komen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de uitbouw van de stationzone in Eindhoven tot internationale ‘Knoop XL’. De gemeenten vragen zich bovendien af of een toename van het aantal goederentreinen wel samengaat met de eveneens te verwachten groei van het personenvervoer en de inzet van meer treinen daarvoor.
Het aantal treinen met ketelwagens dat jaarlijks over de Brabantroute mag rijden is in 2015 vastgelegd in het Basisnet. Die afspraken blijken niet heilig: risicoplafonds werden de afgelopen jaren al meermalen overschreden.
Betuweroute
De Brabantroute loopt onder meer door Best, Eindhoven, Nuenen, Helmond en Deurne richting Duitsland. De laatste jaren -en ook de komende jaren nog- wordt deze route intensief gebruikt door goederentreinen als alternatief voor de Betuweroute. Op het Duitse deel van deze spoorverbinding wordt nog een aantal jaren gewerkt aan een derde spoor, waardoor er tijdelijk minder treinverkeer overheen kan.
Door de werkzaamheden aan de Betuweroute en de omleiding over de Brabantroute zijn de risico's op een calamiteit al verdrievoudigd, schrijft Eindhovens wethouder Monique List namens de betrokken overheden aan Van Veldhoven. Vooral de aankondiging dat er meer ruimte moet komen voor LPG-treinen leidt tot verontrusting: ‘Deze stof dient ons inziens helemaal niet door dicht verstedelijkt gebied te worden getransporteerd’, schrijft List.
Bouwprojecten
Als nog meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute gaan rijden, kan dat bovendien bouwprojecten in de regio in gevaar brengen. Bouwen nabij spoor waar gevaarlijk vervoer overheen gaat, is aan strenge regels gebonden. Onder meer de ontwikkeling van het gebied rondom station Eindhoven tot Knoop XL komt onder druk te staan. In dit gebied moeten tot 2040 zo'n 10.000 woningen extra komen. In Helmond komt een project van 2000 nieuwbouwwoningen in de 'slimste woonwijk’ in het gedrang en ook in Deurne lopen nieuwbouwprojecten gevaar.
De discussie over een mogelijke wijziging van het Basisnet en de aanpassing van risicoplafonds zal nog enige tijd in beslag nemen, verwacht List. ,,Maar als je je zorgen maakt, moet je dat op tijd laten weten. Vandaar dat we de brief aan de staatssecretaris ook hebben doorgestuurd aan de fracties in de Tweede Kamer.”
De brief is mede-ondertekend door de colleges van B en W van Breda, Gilze-Rijen, Tilburg en Oisterwijk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ProRail onderzoekt inzet langere vrachttreinen via Brabantroute
-
Giftreinen blijven langer door Brabant denderen
DEN BOSCH - Brabant blijft langer dan verwacht opgescheept met een groot aantal giftreinen. De treinen moeten door onze provincie omdat er in Duitsland aan het spoor gewerkt wordt. De provincie zag het nieuws al aankomen, maar noemt het niettemin 'zeer vervelend'. -
PREMIUM
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
Verbod van giftreinen onzeker, maar is dat erg?
EINDHOVEN - Treinvervoerders zijn te laks en daarom gaat staatssecretaris Sharon Dijksma ingrijpen: giftreinen worden verplicht verbannen naar de Betuweroute. Het klinkt heel stoer, maar het is zeer de vraag of de demissionaire bewindsvrouw het waar kan maken. En het is zelfs onzeker of de regio er iets mee opschiet. Het effect kan ook zijn dat hier de risiconormen - en dus het aantal toegelaten treinen met gevaarlijke stoffen - verhoogd worden. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
Rijk wil giftreinen over Betuweroute dwingen
-
-
-
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
CDA en PvdA willen maatregelen vanwege giftreinen in regio
EINDHOVEN - Er moeten maatregelen worden getroffen om de overlast te beperken op het spoor. Dat is nodig nu duidelijk is dat er langer giftreinen door Brabant denderen dan aanvankelijk de verwachting was.
In samenwerking met indebuurt Eindhoven