Volledig scherm
Goederentrein ter hoogte van de Hofstraat in Eindhoven. © Bert Jansen

Gemeenten vrezen extra giftreinen door Eindhoven, Helmond en Deurne

EINDHOVEN - Brabantse gemeenten maken zich grote zorgen over een mogelijke groei van het aantal treinen met gevaarlijke stoffen dwars door Brabant. 

Staatssecretaris Van Veldhoven kondigde vorige maand aan een verkenning uit te laten voeren naar het verhogen van risicoplafonds in het zogeheten Basisnet, waardoor een uitbreiding van het aantal goederentreinen mogelijk wordt.  

Om het tij te keren willen de betrokken gemeenten -Eindhoven, Helmond, Deurne, Breda, Gilze-Rijen, Tilburg en Oisterwijk-  zo snel mogelijk met staatssecretaris Van Veldhoven om de tafel. 

De gemeenten zijn vanwege de veiligheidsrisico's tegen een dergelijke uitbreiding. Ook vrezen zij dat geplande bouwprojecten in het gedrang komen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de uitbouw van de stationzone in Eindhoven tot internationale ‘Knoop XL’. De gemeenten vragen zich bovendien af of een toename van het aantal goederentreinen wel samengaat met de eveneens te verwachten groei van het personenvervoer en de inzet van meer treinen daarvoor. 

Het aantal treinen met ketelwagens dat jaarlijks over de Brabantroute mag rijden is in 2015 vastgelegd in het Basisnet. Die afspraken blijken niet heilig: risicoplafonds werden de afgelopen jaren al meermalen overschreden. 

Betuweroute

De Brabantroute loopt onder meer door Best, Eindhoven, Nuenen, Helmond en Deurne richting Duitsland. De laatste jaren -en ook de komende jaren nog- wordt deze route intensief gebruikt door goederentreinen als alternatief voor de Betuweroute. Op het Duitse deel van deze spoorverbinding wordt nog een aantal jaren gewerkt aan een derde spoor, waardoor er tijdelijk minder treinverkeer overheen kan.  

Door de werkzaamheden aan de Betuweroute en de omleiding over de Brabantroute zijn de risico's op een calamiteit al verdrievoudigd, schrijft Eindhovens wethouder Monique List namens de betrokken overheden aan Van Veldhoven. Vooral de aankondiging dat er meer ruimte moet komen voor LPG-treinen leidt tot verontrusting: ‘Deze stof dient ons inziens helemaal niet door dicht verstedelijkt gebied te worden getransporteerd’, schrijft List. 

Bouwprojecten

Als nog meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute gaan rijden, kan dat bovendien bouwprojecten in de regio in gevaar brengen. Bouwen nabij spoor waar gevaarlijk vervoer overheen gaat, is aan strenge regels gebonden. Onder meer de ontwikkeling van het gebied rondom station Eindhoven tot  Knoop XL komt onder druk te staan. In dit gebied moeten tot 2040 zo'n 10.000 woningen extra komen. In Helmond komt een project van 2000 nieuwbouwwoningen in de 'slimste woonwijk’ in het gedrang en ook in Deurne lopen nieuwbouwprojecten gevaar. 

De discussie over een mogelijke wijziging van het Basisnet en de aanpassing van risicoplafonds zal nog enige tijd in beslag nemen, verwacht List. ,,Maar als je je zorgen maakt, moet je dat op tijd laten weten. Vandaar dat we de brief aan de staatssecretaris ook hebben doorgestuurd aan de fracties in de Tweede Kamer.” 

De brief is mede-ondertekend door de colleges van B en W van Breda, Gilze-Rijen, Tilburg en Oisterwijk.

In samenwerking met indebuurt Eindhoven