Gevaarlijkste stukken snelweg A58 bij Oirschot, A50 bij Ekkersrijt en A2 bij Eindhoven Airport
KaartEINDHOVEN/OIRSCHOT - Veel verkeer zorgt, kort door de bocht, voor veel ongelukken. Druk is het zeker nabij de afslagen Oirschot (A58), Ekkersrijt (A50) en Eindhoven Airport waar de meeste ongevallen in de regio gebeuren. Maar hoeveel maatregelen er ook worden genomen om een weg goed in te richten, als bestuurders niet opletten gaat het alsnog vaak mis.
Het gevaarlijkste stuk snelweg in Zuidoost-Brabant is de A58 bij Oirschot, daar ging het tussen de hectometerpalen 18,5 en 19,4 in 2017 maar liefst 65 keer mis. Oppassen geblazen is het ook op de A50 bij Ekkersrijt waar 58 ongevallen gebeurden. Op de randweg (A2 en N2) nabij de afslag Centrum/Strijp vonden tussen de hectometerpalen 96 en 97 57 ongelukken plaats.
Dat blijkt uit cijfers die het ED heeft opgevraagd bij Rijkswaterstaat en Stichting Incident Management Nederland. De geleverde gegevens gaan tot 8 december 2017. Noord-Brabant kreeg in 2017 te kampen met in totaal zo’n 5700 ongelukken waarbij hulpdiensten of een bergingsbedrijf uit moesten rukken.
Lees verder onder de interactieve graphics
>> Bekijk hieronder de interactieve graphics met alle ongelukken (3 of meer per hectometerpaal). Deze zijn het meest geschikt om op een desktop te bekijken. Je kunt de graphic groot bekijken door rechtsonder op het vierkantje met hoekjes erom te klikken. Klik op een bolletje voor meer informatie over die plek. Door met de muis links over de kaart te gaan, en op de - te klikken kun je uitzoomen. De kaart verschuiven zoals bij Google Maps kan door met de muis links naar de kaart te gaan, op het driehoekje te klikken, dan op het windrichtingen-symbool en vervolgens met de linkermuisknop ingehouden te schuiven.<<
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
"De trajecten waar veel ongevallen plaatsvinden zijn plekken met veel verkeer en verkeersbewegingen, files, in- en uitvoegstroken, splitsingen en samenvoegingen", legt Eric van Beerendonk, woordvoerder van Rijkswaterstaat uit. "Dit levert een hogere ‘rijtaakbelasting’ op voor weggebruikers met een grotere kans op ongelukken." Bestuurders letten vaak ook te slecht op de weg volgens Van Beerendonk. "Regelmatig zorgen een te hoge snelheid, afleiding en te weinig afstand houden voor het ontstaan van ongelukken en niet de weginrichting. Zo heeft minister Cora van Nieuwenhuizen onlangs in een brief aan de Tweede Kamer nog aangedrongen op maatregelen om het gebruik van een smartphone in de auto terug te dringen.”
Regelmatig zorgen een te hoge snelheid, afleiding en te weinig afstand houden voor het ontstaan van ongelukken en niet de weginrichting.
Eric van Beerendonk, Rijkswaterstaat
Een ander gevaarlijkste stuk snelweg in Brabant is de in 2009 aangelegde fly-over bij knooppunt Empel. Daar vonden in totaal 53 ongevallen plaats. Precies in de bocht over de snelweg A2 bij Den Bosch naar de A59 richting Waalwijk gebeurden bij hectometerpaal 111,9 14 ongevallen. Knooppunt Hooipolder op de A59 bij Raamsdonksveer kreeg met 45 incidenten te maken.
Een aantal knelpunten wordt de komende jaren aangepakt. Zo gaat de A58 in 2020 op de schop tussen Eindhoven - Tilburg, en wordt over 28 kilometer verbreed van 2 naar 3 rijstroken. Dit gaat ongeveer 70 miljoen euro kosten. Ook het stuk asfalt tussen St. Annabosch en Galder van de A58 wordt aangepakt. "De A58 bij Eindhoven is druk en de verkeersdrukte is de laatste tijd alleen maar toegenomen nu de economie weer is aangetrokken", zegt van Beerendonk. "Door de capaciteit van een weg te vergroten, neemt de kans op ongevallen af."
Voor de verbreding van de A2 tussen Deil en Vught heeft het kabinet alvast 430 miljoen euro gereserveerd. Ook knooppunt Empel wordt in deze plannen meegenomen. "Momenteel is Rijkswaterstaat samen met Provincie en gemeenten aan het onderzoeken waar de knelpunten liggen en welke maatregelen er moeten worden genomen", zegt van Beerendonk.
Ook de situatie bij knooppunt Hooipolder wordt verbeterd, maar lang niet zo rigoureus als gemeenten zouden willen. Het is enige snelwegknooppunt in Nederland waar nog verkeerslichten staan. Wel komt er een fly-over voor het verkeer op de A59 dat vanuit het westen richting Utrecht wil. Weggebruikers hoeven niet meer voor een verkeerslicht te staan. Maar voor een tweede fly-over of een klaverblad is geen geld, zei toenmalig minister Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat in februari 2017.
Een groot gevaar voor de veiligheid op de wegen zijn spookrijders. In 2017 reden in totaal 126 spookrijders op de snelwegen. Daarbij vielen in enkele gevallen gewonden, maar geen doden. Wel kwam de Tilburgse Dominique Lousberg (22) om het leven na een ongeval door een spookrijder op de A73 bij Roermond. Op 6 augustus raakte een vrouw uit Breda gewond nadat een dronken Belg op de A58 bij Etten-Leur op haar auto botste.
Meldingen van spookrijders kwamen verreweg het vaakst voor in het weekend, vooral op zondag (36 keer). 26 keer werd een spookrijder gemeld op zaterdag. "Een verklaring voor spookrijden blijft lastig te achterhalen", zegt Eric van Beerendonk. "Onervaren weggebruikers ervaren verkeerspunten waar op- en afritten vlak naast elkaar liggen als onoverzichtelijk. Ook kunnen automobilisten op rustige momenten niet op de ‘automatische piloot’ hun voorganger achterna rijden. Soms is (een poging tot) zelfdoding de oorzaak."
Werkdagen
Opvallend is dat op alle werkdagen ongeveer evenveel ongevallen plaatsvonden, behalve op woensdag. Die laatste telt ongeveer 800 incidenten terwijl de overige werkdagen er iets meer dan 900 waren. Niet verrassend is dat het in de spits het vaakst misgaat. Op zondag gebeuren verreweg de minste ongevallen, gemiddeld tegen de 400. Zaterdagen krijgen gemiddeld 740 ongevallen te verwerken. In het weekend gebeuren overigens de meeste ongelukken juist rond het middaguur.
Vrachtwagen kan een busje net ontwijken op de A50 bij Ekkersrijt:
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Spekglad
7 januari 2017 zullen weggebruikers en medewerkers van Rijkswaterstaat niet snel vergeten. Op die dag moesten hulpdiensten maar liefst 250 keer uitrukken, zo’n tien keer vaker dan op een normale dag. Sneeuw en ijzel zorgden die dag voor spekgladde wegen en veel ongevallen. De glijpartijen vonden overal in Brabant plaats. Er raakten die dag meerdere mensen gewond en snelwegen werden tijdelijk afgesloten.
"Vanuit onze steunpunten in onder andere Geldrop en Oirschot zijn zaterdagnacht 7 januari vanaf 02.45 uur strooiacties gestart", zegt Eric van Beerendonk, woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Die strooiacties zijn doorgegaan tot zondagnacht 00.50 uur. In heel Brabant waren zo’n 150 strooivoertuigen actief, zo’n 175 mensen waren bezig met het bestrijden van de gladheid."
IJzel is volgens Rijkswaterstaat erg lastig te bestrijden, moeilijker dan sneeuw. De winterse neerslag bevriest zodra die op het koude wegdek komt en vormt een ijslaag bovenop het zout. Hierdoor kan er in een korte tijd een zeer glad wegdek ontstaan. Door de ijslaag dringt het strooizout niet direct door op de weg. Pas als de bovenlaag zacht is, wordt het zout door het verkeer ingereden en wordt het minder glad. Omdat er in het weekend minder verkeer dan op werkdagen op de weg rijdt, duurt het langer voordat het zout is ingereden. "We hebben weggebruikers gewaarschuwd via media, Twitter en Facebook en hen geadviseerd niet de weg op te gaan", zegt Beerendonk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer